Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Älgkrockar, värme och många tågstopp ger trånga Öresundståg

Har du fått brottas med stora väskor, tågluffare och utflyktsresenärer på Öresundstågen de senaste veckorna? Samtidigt som trycket ökade från alla semesterfirare har Skånetrafiken haft nio tågsätt på långa reparationer.

Det är ovanligt mycket.
Facebook-gruppen BroenLive har de senaste veckorna fyllts av rapporter om sprängfyllda tåg, och resenärer som lämnats kvar på Hyllie och Hovedbanegården samtidigt som andra ockuperar säten med stora resväskor.
24 juni, måndagen efter midsommarhelgen, blev det dubbla tågstopp på södra stambanan mellan Malmö och Lund. Först efter en olycka vid Burlöv, sedan av en nerriven kontaktledning i Malmö.Bild: Johan Nilsson/TT
Trafikplaneringen bygger på att bara två-tre tågsätt står inne för mer omfattande reparation. I över ett år har snittet legat på fem-sex tågsätt, och det har lett till återkommande trängsel.
– Just nu har vi sju ”haverister”, långliggare, men vi hade en topp på nio i juni. Det gör att vi är extra känsliga om ytterligare problem tillstöter, säger Magnus Andersson, som är ansvarig för tåg- och fordonsunderhåll.
Och det har det gjort. Magnus Andersson nämner tre tillkommande trubbel för Öresundstågen: älgpåkörningar, värmen och flera stora tågstopp i juni. 24 juni var det dubbla stopp på stambanan mellan Malmö och Lund och trafiken lamslogs.
Försöket att köra pågatåg istället för Öresundståg på sträckan Malmö-Älmhult fortsätter, och tiominuterstrafiken i rusningstid till Köpenhamn är inställd under sommaren. Men det räcker inte.
– Vi hade till exempel bomblarmet på Malmö C 10 juni. Då blir trafiken störd. Under de riktigt varma dagarna i juni blev det överhettning i några transformatorer. Men grundorsaken är att vi har fler haverister än vi vill planera för.
Enklare tågskador repareras på DSB:s verkstad i Helgoland utanför Köpenhamn, men de svårare behandlas hos Bombardier i Västerås, på DSB:s stora verkstad i Århus eller andra ställen. Den stora tågkollisionen vid Knutpunkten i Helsingborg i februari gav stora skador på två tåg.
– Några tåg får vi igen i höst, men ett par tåg blir nog inte klara förrän nästa år, säger Magnus Andersson.
Just nu har situationen lättat något. Men trycket är samtidigt högt på sträckan Helsingborg-Malmö och Malmö-Kastrups flygplats - Köpenhamn. Öresundstågen blir en flaskhals för semesterfirare som ska ta flyget och den ökande skaran tågluffare.
– Brotrafiken har sin topp under juni-augusti, och i december. Det är en känslig period och vi trycker nu på våra verkstäder och operatörer, säger Magnus Andersson.
– På somrarna är ju en del nyckelpersoner borta, men vi tycker vi ser en återgång till bättre rutiner nu.
Fakta

Öresundstågen

Det finns totalt 111 tågsätt, om tre vagnar, som kan kopplas ihop till Öresundstågen.

Skånetrafiken räknar med att det varje dag behövs 95 tågsätt för att klara trafiken mellan Helsingør och Göteborg, Växjö, Kalmar och Karlskrona. Ett antal tågsätt är ständigt inne för löpande underhåll.

Gå till toppen