Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
GAN:s homoerotiska sjömän trivs bättre idag

Samtiden lyckades inte förstå Gösta Adrian-Nilssons måleri, skriver Jonas Ellerström, som har sett konstnärens återskapade utställning från 1918.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

GAN, ”Söndagspromenad”, 1918.

Bild: Sven-Harrys konsthall

Annons

Enskilda utställningar kan ha avgörande betydelse för en konstnärskarriär. Oftast är det i huvudstaden de viktiga aktörerna och scenerna finns, och det var rimligen inte bara metropolens allmänt intensivare puls som drog den trettioårige Gösta Adrian-Nilsson – signaturen GAN – från hemstaden Lund till Stockholm hösten 1916. Första världskriget hade stängt gränserna till det Europa han hämtat inspiration från, Nell och Herwarth Waldens kompromisslöst avantgardistiska galleri Der Sturm i Berlin låg plötsligt otillgängligt långt borta.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy