Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Kommunikationen viktig när vi ska rädda klimatet

Vi kan inte fortsätta att leva på samma sätt som vi gör, men politikerna måste avstå från sitt ytliga sätt att hitta på lösningar, menar Kjell Cronert.Bild: Anja Niedringhaus
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Inte kan väl vår världs sönderfall vara en kommunikationsfråga? Jo, faktiskt som så mycket annat. Många svepande och dåligt underbyggda tyckanden skadar den viktiga utgångspunkten.
Den korta sammanfattningen – vi kan inte fortsätta att leva på samma sätt som vi gör nu. För det hela börjar gå snett.
Det avgörande problemet är inte vi vanliga människor utan faktiskt de vårdslösa politikerna som ständigt hittar på saker av de mest märkliga slag och framförallt är dessa så dåligt pålästa att de rent av blir farliga.
Hur kan då klimatet vara en kommunikationsfråga? Jo, det handlar om mottagargrupper och avsändargrupper och budskapsprioriteringar i rätt ordning.
Om de ansvariga, ytterst politikerna, inte fattar detta är det kört. Är det inte idén om att flyget ska betala mer, så handlar det om plastpåsar eller att beskatta bilismen mer utan att egentligen tänka på konsekvenserna.
För att klara klimatfrågan måste man börja i rätt ände och det går inte att ta bort miljövänliga alternativ innan man hittat andra miljö-vänliga alter-nativ och lösningen är inte heller i första hand genom den enkla vägen att tro att man räddar Sverige genom ökade skatter på drivmedel för bilar.
Nu till själva pudelns kärna. Att rädda klimatet är en kommunikationsfråga. Ja, så är det.
Vilka är de trovärdiga budskapen, som vi också kan acceptera?
Vilka är de primära målgrupper som i steg 1 kan bidra med att förflytta positionerna i rätt riktning?
Vilka målgrupper ligger i fas 2 och 3?
Vilka är de trovärdiga avsändarna/intygsgivarna?
Investeringar i kommunikationen.
Avslutningsvis måste politikerna avstå från sitt ytliga sätt att hitta på lösningar som många gånger förstör mer än tillför något relevant som är trovärdigt och som vi kan acceptera.
Staten måste ”investera” i kommunikation för att säkerställa att de rätta budskapen når fram och tillsammans med trovärdiga experter ta fram det viktiga som också är relevant och trovärdigt på mottagarens villkor.
Och sist men inte minst. Som politiker måste man skaffa kunskaper och i många fall avstå från att låta det marginella eller det mindre viktiga bli ett politiskt nummer.
Kjell Cronert
Gå till toppen