Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Virve Ivarsson: Mer pengar till skånska järnvägen.

39 procent av alla tågförseningar i Skåne beror på infrastrukturen.Bild: Sven-Erik Svensson
Under helgen drabbades tusentals resenärer av inställda och försenade tåg. En fågel lyckades flyga in i en kontaktledning mellan Höör och Hässleholm som brann av och ramlade ner på en annan ledning, vilket ledde till en brand i ett närliggande teknikhus.
Felet tycks den här gången ha berott på ren och rejäl otur. Men att otur är orsaken till tågstrul i Skåne hör till det ovanliga.
I början av året sammanställde Skånetrafiken en larmrapport om bristerna i det skånska järnvägsnätet. Enligt rapporten beror 39 procent av alla tågförseningar på fel i infrastrukturen.
Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson har tidigare sagt att det måste satsas mer på infrastruktur i regionen för att få ordning på tågproblemen.
Skåne har, näst efter Stockholm, Sveriges största tågsystem med över 50 miljoner tågresenärer varje år. Men trots att så många skåningar reser med tåg och att skåningarna utgör 13 procent av Sveriges befolkning går bara 7 procent av budgetmedlen för järnvägen i den nationella infrastrukturplanen till Skåne.
I fjol minskade det skånska tågresandet, vilket tros bero på tågföreningar. 35-40 procent av alla tåg under morgonrusningen är mer än fem minuter försenade vid Triangeln i Malmö. Och huvudorsaken verkar alltså vara brister i infrastrukturen.
Det är inte hållbart att en region med så stor befolkning och så många tågresenärer som Skåne har en så eftersatt infrastruktur. Och när tågen inte fungerar väljer människor bilen, vilket skapar långa bilköer och ökade koldioxidutsläpp.
Det borde vara hög tid för riksdag och regering att se över möjligheterna att omfördela. Mer pengar bör gå till järnvägarna i Skåne.
Gå till toppen