Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sven-Åke Olofsson: ”EU:s heliga kor måste slaktas och gränserna bli mer slutna.”

Bild: Erik Nylund
Detta är en opinionstext av en fristående kolumnist. Åsikterna är skribentens egna.
Utländska stöldligor från till exempel Polen och Baltikum som turnerar i Sverige är inget nytt. Allt från dyra bilar till entreprenadmaskiner, båtmotorer och GPS-utrustningar förs ut ur landet. Det handlar om miljardbelopp.
Trygghetskommissionens ordförande Fredrik Reinfeldt har kallat denna typ av brottslighet för den nya tidens livskvalitetsbrott.
Denna tidning har i ett antal väldokumenterade artiklar och ledare belyst en utveckling som bara tycks eskalera. Tullen inriktar sig på att bevaka infarterna till landet. Men dörrarna till utlandet står ofta vidöppna. Att detta pågått år efter år är skandalöst. Politikerna har naturligtvis ett ansvar för tullens nedrustning.
När det gäller överfarterna i Blekinge och Skåne måste trafiken till utlandet kontrolleras bättre. Tullen hänvisar ofta till polisen. Det måste spanas där brotten utförs. Polisen hänvisar i sin tur till tullen. Och politikerna utreder. En lösning är självklar. De tullare som inte finns idag måste anställas.
Stöldturnéer planeras som militära operationer. Människor med lokalkännedom spanar. "Insatsstyrkor" kommer från utlandet och slår snabbt till. Lika snabbt lastas stöldgodset och rullar mot färjeterminalerna i till exempel Blekinge där det finns direktförbindelse med Polen och Baltikum.
Bönder blir av med dyr utrustning som GPS-anläggningar och traktorer. Allmänheten bestjäls på bilar eller dyra utrustningsdetaljer i fordon. Ju mer raffinerat stöldskyddet blir i vissa bilar, desto lättare verkar ligorna kunna slå till. En inspelad signal öppnar fordonet.
En luttrad bekant, drabbad av stölder av dyra bilar i sin omgivning, kunde inte låta bli att skämta om eländet. Snart finns bilar som kör själva, konstaterade han. Man får kanske uppleva att dörrarna låses och bilen fortsätter på egen hand mot Polen ...
Så förfärlig var den inte, tiden före EU. Det skulle inte framstå som ett oerhört offer om väntetiderna vid gränsövergångarna ökade marginellt medan misstänkt trafik styrdes in för mer ingående kontroller.
Sverige bör överge attityden att vara EU:s mest lojala medlem och ställa tuffa krav på medlemsländer som är omlastningsstationer för stöldgods. Försäkringsbolagen, som förlorar stora pengar på det här, måste tvinga fram tekniklösningar som är svårare att rå på. Precis som bankerna när det gäller bedrägerierna på den kanten. Att en båtmotor är utrustad med GPS hjälper inte om utrustningen är lätt att montera av.
Livskvalitetsbrott, sade Reinfeldt alltså. Varför inte vara lite mer rakt på sak. En välorganiserad och professionell stöldmaffia opererar i Sverige med stora nätverk som skyddar huvudmännen i utlandet. EU, enskilda stater, polisen, tullen och andra berörda måste nu visa medborgarna att EU har en annan och tuffare sida av myntet som förmår att skydda medborgarna. Heliga kor måste slaktas och gränserna bli mer slutna.
Gå till toppen