Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Kultur

Konst
Claude Cahun och de dubbla identiteterna

Jonas Ellerström besöker Mjellby konstmuseum och ser en banbrytande konstnär som utmanade könsnormer och lekte med dubbla identiteter.

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Claude Cahun, ”I am in training, don't kiss me”, 1927.

Bild: Jersey Heritage Collections

Annons

Claude Cahuns självporträtt från 1927 har – sedan konstnärens produktion återupptäcktes på 1990-talet – blivit berömt som ett tidigt exempel på iscensatt fotografi och som ett radikalt ifrågasättande av könsnormer. Bilden ingår i Mjellby konstmuseums utmärkta separatutställning av Cahuns verk, den första i Sverige. Här visas ett stort urval av banbrytande fotografiska studier av den egna identiteten och dess transformationsmöjligheter. De flesta bilder presenteras i originalkopior i litet format, bland dem också bilder av Cahuns nu försvunna skulpturer och assemblage.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy