Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Synskadade kräver mer billjud

Elbilar är tysta i drift och måste därför varna omgivningen, i synnerhet synskadade, genom att härma billjud. Transportstyrelsen ser stora risker med att förare tidigare kunnat stänga av varningsljuden och rustar sig för att införa nya fordonskrav.

Synskadade vill att vissa fordon låter mer. Arkivbild.Bild: Kyrre Lien/NTB scanpix/TT
Synskadades riksförbund kräver att de nya varningsljuden på tystgående bilar ska vara obligatoriska upp till 40 kilometer i timmen.
– Ljud är det enda sätt som en synskadad kan veta om en bil kommer när man passerar en väg eller gata, säger vice ordförande Niklas Mattsson till Blekinge Läns Tidning.
En händelse i Karlshamns kommun där en blind man fick sin käpp avslagen av en tyst bil aktualiserar frågan, enligt tidningen.
Sedan den 1 juli ska alla nya bilmodeller i EU kunna skapa ljud, för att varsko omgivningen när de – som exempelvis elbilar – är väldigt tysta vid drift. Men de kraven som nu successivt införs handlar om ljud upp till 20 kilometer i timmen, en hastighetsgräns som förbundet alltså vill höja, och även bredda för att gälla fler fordonstyper.
– Vi överdriver inte när vi säger att dessa fordon är en fara för oss, säger Niklas Mattsson.
Tidigare har förare själva kunnat stänga av varningsljuden, men i våras beslutade EU att införa nya krav på alla nya elbilar som tillverkas.
– I den senaste versionen som antogs av EU i maj i år innehåller ett förbud mot att det ska finnas en vara möjligt för föraren att kunna stänga av varningsljudet. Det ska bara kunna stängas av genom fordonstillverkaren, säger Ingela Sundin på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen som ställde sig bakom ändringen har drivit frågan tillsammans med EU, och planerar att införa ett liknande krav i deras nationella fordonsregler.
Det innebär i praktiken att en äldre elbil som tidigare blivit godkänd kan behöva vidta åtgärder i enlighet med de nya EU-regleringarna.
– Vi tycker inte att det ska kunna vara godtyckligt om man vill ha ljud eller inte. Den versionen som nu antagits kommer vi att ta med i vårt regelsystem framöver, säger Ingela Sundin.
Men att införa att varningsljuden ska vara obligatoriska upp till 40 kilometer i timmen, som föreslås av Synskadades riksförbund är inte aktuellt i dagsläget.
I alla fall inte i Transportstyrelsens fordonskrav, då de ser risker med det kan bidra till högre trafikbuller.
– Ljudnivån är satt i relation till när däckljuden kommer in i bilden, eftersom däckljuden ger ifrån sig ett ljud som i sig varslar. Enligt direktivet får varningsljudet inte vara högre än ett ljud från en vanlig förbränningsmotor, och det tycker vi är rimligt.
Gå till toppen