Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ambulans dröjde vid olycka i nationalparken

En skadad pojke och hans anhöriga väntade i en timme på ambulans. Nu kritiserar Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, SOS Alarm för att till en början ha angett fel position.

Det var i början av juli som en pojke i 12-årsåldern föll från hög höjd i Söderåsens nationalpark och fick en skallskada.
Anhöriga ringde SOS Alarm som skulle skicka ambulans, men det dröjde runt en timme innan den anlände. Anledningen till det var att man hade svårt att hitta fram till olycksplatsen.
Händelsen anmäldes till Inspektionen för vård och omsorg, och efter att ha granskat ärendet konstaterar inspektionen att SOS Alarm brustit genom att inte ha tillräckligt kunnig personal som kunnat ange korrekt position.
Bland annat ska operatörerna som tog emot larmsamtalet inte ha ställt rätt frågor för att kunna lokalisera olycksplatsen och när den som ringde uppgav koordinater för platsen lades dessa in felaktigt i kartsystemet.
Inspektionen har också granskat ambulanspersonalens agerande vid händelsen men menar att de hanterat situationen på rätt sätt.
Ivo menar också att faktorer som dålig täckning för mobiltelefoni, bristande lokalkännedom och oklara positionsangivelser från de som larmade bidragit till fördröjningen.
Gå till toppen