Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Moa Berglöf: Tågstoppet större än inställda tåg.

Långvarigt uppröjningsarbete väntar.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Först om en vecka räknar Trafikverket med att tågen genom Hässleholm kan börja rulla igen, efter onsdagskvällens brand. Delar av södra stambanan, en av Sveriges viktigaste leder för transport av människor och gods, har då varit avstängd i tio dagar. Med stora konsekvenser inte bara för tiotusentals resenärer utan för hela Sverige.
Vad som orsakade branden är ännu inte känt, även om händelsen just nu rubriceras som grov mordbrand. Att skydda sig mot den som medvetet saboterar är förstås svårt, om inte omöjligt. Men det långvariga stoppet väcker frågor om hur känslig och utsatt landets infrastruktur egentligen är, och hur beredskapen hos Trafikverket ser ut när det så enkelt går att skapa kaos i trafiken.
Trafikverkets krisberedskap bygger på att kunna hantera både mindre störningar och svårare påfrestningar. När uppröjningsarbetet är färdigt och tågen har börjat rulla igen krävs en ordentlig analys av både den beredskapen och det förebyggande arbetet. Den sårbarhet som har blivit uppenbar i och med branden i Hässleholm måste tas på allvar.
Nästa vecka har de flesta skolor dragit igång, och med det också vardagen efter sommarsemestrarna.
För de skånska resenärer som sedan länge har tvingats stå ut med förseningar och problem längs Skånetrafikens linjer – häromdagen kom nyheten att antalet tågförseningar de senaste fyra åren nästan fördubblats på grund av obehöriga personer på spåren – kommer tågstoppet i Hässleholm att göra ett redan komplicerat livspussel ännu mer svårlagt.
Medan de som behöver ta tåget norrut i landet, eller omvänt, blir hänvisade till den betydligt längre resan via Göteborg – eller till flyget.
Att behöva planera sin resa i förväg, eller stå ut med några extra timmars resväg, kan förstås vara hanterbart under en kortare period. Än så länge verkar de luttrade skåningarna ta tågstoppet med ro. Men konsekvenserna av branden i Hässleholm är mer långtgående än tio dagars inställda tåg. Vad händer vid nästa kris? Vad händer vid ett omfattande sabotage?
Så väl Trafikverket som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) – har en del att fundera kring.
Gå till toppen