Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fortsatt klartecken för Ugglan i Helsingborg

Trots kritiken från flera andra kommuner mot Ugglans hemhjälp agerar inte Helsingborgs stad. Här sköter företaget städ, tvätt och inköp åt cirka 20 personer som själva kan byta hemservicebolag om de inte är nöjda.

Helsingborg hör till de nio skånska kommuner som Ugglans hemhjälp har verksamhet i. HD och Sydsvenskan har avslöjat att flera kommuner hamnat i konflikt med företaget. Nyligen gav kammarrätten Östra Göinge kommun rätt i frågan om att neka hemtjänstavtal med Ugglan eftersom bolagets vd inte uppfyller kompetenskraven för ett vårdbolag.
Men vård- och omsorgsförvaltningen tänker inte förhindra Ugglan att fortsätta verka i Helsingborg. Man gör nämligen skillnad på hemtjänst (vård och omsorgsinsatser) och hemservice (hjälp med städning, tvätt och inköp). Och i Helsingborg utför Ugglan bara hemservice.
– Vi har i vårt avtal med serviceleverantörer inget krav på utbildning eller kompetens på ledningen i bolaget. Vi har heller inga klagomål själva eller från kunder, uppger Louise Wagland, enhetschef på vård- och omsorgsförvaltningen.
Enligt henne har vård- och omsorgsförvaltningen varken märkt av felfakturering eller dålig kontakt med Ugglans hemhjälp, vilket legat bakom kritiken mot bolaget från andra kommuner.
Helsingborgare som behöver hjälp i hemmet kan ansöka om hemservice och får välja mellan tio olika utförare, kommunen och nio privata företag. Ugglans hemhjälp är ett av dessa företag som har avtal enligt LOV, lagen om valfrihet, med Helsingborgs stad.
För närvarande har Ugglans hemhjälp cirka 20 kunder här, ungefär lika många som man haft hela tiden i Helsingborg. Den som är missnöjd med hemservicen kan ringa vård- och omsorgsförvaltningen och byta utförare. Bytet sker omgående.
Gå till toppen