Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nu är det klart: Omtvistade Pytteleden ska byggas

Sju av nio partier i fullmäktige är överens: Klippanvägens förlängning är lösningen som behövs för att avlasta trafiken i centrum.

• Trafiken ska minska på Järnvägsgatan och Skolgatan, som i stället ska bli så kallade gångfartsområden.
• Fler cykelvägar ska byggas.
• En gång- och cykelbro över Rönne å vid Hembygdsparken eller Haradal ska projekteras.
• Det ska bli lättare för turister och andra besökare att upptäcka Ängelholm och hitta till ständerna och havet.
• Och så ska den länge debatterade trafikleden från Klippanvägen via Pyttebron och fram till Havsbadsvägen vid bostadsområdet Paletten byggas.
Detta är huvuddelarna i ett ”Ängelholmspaket” som presenterades i Stadshuset under måndagen.
– Det här är trafikfrågor som vi har brottats med länge. Det är glädjande att vi nu har nått en bred överenskommelse där sju av nio partier har valt att skriva under en avsiktsförklaring, säger kommunstyrelsens ordförande Robin Holmberg (M).
Efter att ha diskuterat trafikfrågorna under två dagar i slutet av förra veckan har nu alltså sju partier enats om en rad frågor som rör Ängelholms centrum.
– Vi är överens om att stadskärnan är till för människor och inte för bilar. Vi har en vision om stadens utveckling och då behöver vi en bättre infrastruktur.
I visionerna finns då även Stadsparken som kan utvecklas om Skolgatan blir av med sin genomfartstrafik. Centrumnära grönområden ska prioriteras, vilket bland annat innebär att den före detta växthustomten ska bli ett rekreationsområde och inte ett nytt bostadsområde.
– Då blir vi också av med den barriär som i dag finns mot den norra delen av Storgatan. Det är många som tror att centrum tar slut vid Stadsparken, säger Liss Böcker (C).
Sonny Rosén (L) var glad att den nya trafikleden nu äntligen blir av.
– Vi skrev en motion om det här redan 1989 och det har varit vår huvudfråga i valet, så det här känns glädjande, säger han.
Frågan om Klippanvägens förlängning har tidigare splittrat partierna. Engelholmspartiet, Sverigedemokraterna och Miljöpartiet har tidigare varit helt emot trafikleden. Nu ställer de sig bakom förslaget.
För Sverigedemokraterna handlar det om att förhållandena i centrum har förändrats.
– Vi ville respektera folkomröstningen och hade med frågan i valet 2014 men inte 2018. Vi ser att trafiken i centrum ökar med de nya bostadsområden som nu byggs. Det viktigaste argumentet för oss var även de centrumnära grönområdena, att växthusområdet behålls som grönområde, säger Patrik Ohlsson (SD).
Även Engelholmspartiet pekar på en stad i förändring. Enligt Jim Brithén står man inför faktum att ny bebyggelse pågår i Parallelltrapetsen, stationsområdet, den gamla badhustomten och snart även Ängelholmshems bygge på granntomten. Det är nu uppenbart att trafiklösningar krävs även om den överenskomna lösningen inte är något partiet önskar, skriver Jim Brithén i en kommentar.
Miljöpartiets Anne-Marie Lindén är nöjd med satsningen på fler gång- och cykelstråk samt en planerad pendlarparkering vid stationen.
– Vi är många som inte bor i centrum och inte heller har bussförbindelser, vi måste också kunna ta oss till centrum och havet, säger hon om partiets vändning.
Vänsterpartiet var med i trafikdiskussionerna men valde sedan att inte skriva under avsiktsförklaringen.
Socialdemokraterna valde att inte alls delta i trafikdiskussionerna.
– Avsikten har hela tiden varit att få en lösning med Klippanvägens förlängning och det har vi hela tiden sagt att det är vi inte intresserade av. Vi är överens om många lösningar för trafiken i centrum men inte om Klippanvägens förlängning ska vara förutsättningen, säger oppositionsrådet Lars Nyander (S).
Gå till toppen