Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Conny Blom synliggör vår tillbedjan av det meningslösa

En uppriktigt existentiellt undersökande eller ett humoristisk genomskådande av religion? Bloms utställning ”De dåliga beslutens kyrka” vacklar på grund av sin otydlighet, skriver Christine Antaya.

Conny Blom, ”Du vet inte bäst”.Bild: Christine Antaya
När tidskriften Frieze för några år sedan uppmärksammade konst och religion i ett specialnummer skrev redaktören Dan Fox att religiös konst, om den inte var i en förgylld ram på medeltidsavdelningen på ett museum, är tabu. Frågan är om det läget inte har börjat luckras upp. Samtidskonst ställs ut i kyrkor, och ett intresse för metafysik och det esoteriska har börjat leta sig in i gallerirummen. Det som är tydligt i varje sådan genomlysning är hursomhelst att konst och religion alltid varit tätt associerade med varandra, från tidiga altartavlor till konsthallar som jämförs med katedraler till civilisationskritisk samtidskonst.
Den Landskronabaserade konstnären Conny Blom har ofta arbetat med idén som främsta verktyg. När han nu har låtit sig prästvigas i en amerikansk online-kyrka och välkomnar medlemmar till sitt trossamfund ”De dåliga beslutens kyrka”, är det på många sätt ett ur-exempel på konceptkonst där handlingen är verket, men dokumentationen och betraktarens roll är central. Texten ”Du vet inte bäst” är schablonmålad i stora bokstäver på väggen, men i övrigt är installationen diskret. På en liten papperslapp kan besökaren ansöka om medlemskap i kyrkan, när den behandlats kommer ett välkomstbrev hem med posten, ett originalverk signerat konstnärsprästen.
Conny Blom, ”Hängivelseakter” (bild ur serie), 2019.Bild: Conny Blom
Detta nya trossamfund beskrivs som ”en tidsenlig kyrka i en samtid färgad av långa rader av dåliga beslut”, men samtiden i form av det sociala och politiska figurerar inte i utställningen, utan mest som en tankefigur för den som läst informationsbladet. I gallerirummet är istället konstnärskapet i fokus med ”Hängivelseakter”, en serie små reproduktioner av Bloms tidigare verk. Vad de föreställer, och om dessa estetiska beslut varit dåliga, är nästan omöjligt att urskilja, de är tryckta i svart på svart. Konstnären berättar att en kommer från en performance då han lät sig häftas upp (i kläderna) som en kristusgestalt på en vägg. En annan är av en diptyk av två vita dukar, där den ena välsignats av en präst och den andra förbannats av en häxa.
Projektet är avväpnande och humoristiskt på samma sätt som Lars Vilks utropande av Ladonien, men samtidigt något dunkelt. Det framstår som självklart att de svarta verken ska likna någon slags mystiska ikoner och vara centrala i denna kyrka av mindre lyckade tilltag, och då som ifrågasättande av åtminstone delar av konstnärens karriär, men de allmänna formuleringarna om samtiden ger mig intrycket att det inte är avsikten.

Conny Blom

”De dåliga beslutens kyrka”, Projektrum Hjärne, Helsingborg, t o m 25/8.

En diskrepans mellan utställningars beskrivning och utförande spelar ofta ingen roll, texten är underordnad konsten, men när idén är så central blir det viktigare. I utställningens inramning är användningen av religion ett sätt att peka mot samhällets tillbedjan av det som är meningslöst: kapitalismen, kändisskap, konformism, och de parallella tendenser som finns i konstlivet. Men i dess genomförande framstår religionstemat nästan som uppriktigt, det handlar om en konstnär som skärskådar sig själv och letar efter vägar framåt. Den här otydligheten gör att projektet vacklar. För betraktaren kommer behållningen kanske först med medlemsbeviset, eller vem vet, konstnären kanske kan förrätta din vigsel nästa sommar.
Torsdag kväll hålls ett konstnärssamtal med Conny Blom kl 18 på projektrum Hjärne.
Gå till toppen