Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Varför har Skånetrafiken så lågt satta mål för hur nöjda resenärerna är med tågen?

Branden i Hässleholm satte stopp för tågtrafiken genom den nordskånska järnvägsknuten.Bild: Johan Nilsson/TT
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Angående branden i Hässleholm. Många tankar dyker upp vid en sådan här händelse.
Först vill jag säga att Skånetrafikens personal inom kundtjänst, ombord, förare, mekaniker, trafikplanerare med flera gör för det mesta ett fantastiskt jobb.
Som van pendlare är många händelser vardagsmat, som försenade tåg/bussar utan information, inställda tåg och anslutningar som inte matchar tidsmässigt, bland annat i Hässleholm.
Långa tåg på morgonen med färre resenärer, överfulla korta tåg på eftermiddagar.
Det finns säkert förklaringar, men det är inte intressant, intressant är hur Skånetrafiken ser på sitt uppdrag. Att leverera en enda produkt: nämligen att transportera resenärer (i tid) från A till B.
Skånetrafikens verksamhetsplan med visionerna är skön läsning, det är snygga fabricerade bilder med glada resenärer och välformulerad text, man vill vara det bästa alternativet till bilen och öka sina marknadsandelar, AI nämns, men någonstans blir jag förvirrad. Det som beskrivs är ju bara så långt ifrån min verklighet, gapet känns gigantiskt. För vem är snygga visioner intressanta, när man inte ens kan klara sitt uppdrag i dag?
Hur skulle det vara om man strök visionerna om bland annat större marknadsandel, och gick ”all in” på de strategiskt viktigaste punkterna, till exempel kundnöjdhet där visionen är mellan 60-70 procent på punktligheten för 2021? Borde inte målet vara 100 procent nu med detsamma? Och samtliga resurser styras dit.
Kundnöjdheten totalt för 2017 kring 50 procent är inget annat än svidande kritik. Skånetrafikens egna mål kring 60 procent visar inget annat än riktigt lågt ställda förväntningar och att tron på den egna organisationen är vag. Stryk även den mesiga lagomsiffran och ta fram en handlingsplan där målet är 100 procent.
Att läsa statistikavsnittet med punktligheten känns stötande. Vad hjälper det när ens buss/tåg är försenat eller inställt och det i bästa fall är ditt sista avsnitt på resan, men värre om du på grund av detta missar nästa tåg/buss.
Var är ni som leder denna verksamhet? Planerar, genomför, utvärderar, utvecklar – det är er jag vill se och höra, inte någon stackars medarbetare i kundtjänst som troligtvis jobbar övertid för att förklara vad som hänt.
Direktör, affärsområdeschef, stabschef, var är ni? Jag vill se er möta era kunder på perrongen, i tv, på tågen och på ersättningsbussarna.
Hur ser beredskapen egentligen ut vid oförutsedda händelser? Detta är ju ändå inget med kaliber och halva Skåne är mer eller mindre lamslaget. Tiotusentals resenärer är drabbade. De kan inte sköta sina arbetstider och arbeten, inte komma hem till sina familjer i tid, upplever en stor stress av ovissheten, och de känner sig både kränkta och lurade av Skånetrafiken som inte levererar den enda produkt ni har.
Hur svårt kan det vara?
Ledningen för Skånetrafiken: det börjar verkligen bli pinsamt och genant, så snälla tro mer på er själva, gör om, gör rätt, sätt färre mål, men med mycket högre träffsäkerhet.

Peter Krogh

Gå till toppen