Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Två livsmedelsbutiker i Klippan hade upprepade brister

Efter flera uppföljningar har Söderåsens miljöförbund begärt att vite döms ut för två livsmedelsbutiker i centrala Klippan – Netto och Citylivs. Bristande rengöring och avfallshantering är några av de återkommande bristerna.

Bristerna i rengöringsrutiner på Nettobutiken i Klippan upptäcktes i våras, och fanns delvis kvar när uppföljning gjordes i juli. Nu ska de vara åtgärdade.Bild: Annsofie Wieland
Efter brister som inte åtgärdats anser direktionen på Söderåsens miljöförbund att det är dags att Netto Marknad Sverige AB får betala ett vite på 25 000 kronor.
Det var 7 maj 2019 som butiken i Klippan fick ett föreläggande på två punkter, avfallshantering och rengöring. Butiken fick sedan fyra veckor på sig att rätta till bristerna. Vid en ny inspektion i början av juli såg miljöinspektörerna att det fortfarande var smutsigt i städutrymmet och på personaltoaletterna. I butiken såg det lite bättre ut än i tidigare, men nyligen utspillda livsmedel hade inte torkats upp och en av kylarna hade ingrodd smuts längs med handtag och golv.
Nettobutikerna i Sverige köptes nyligen upp av Coop, vars kommunikationsavdelning beklagar det som hänt.
– Det här ska inte hända, men tyvärr har det varit personalbyten och där har det inte riktigt fungerat att hålla rutinerna på plats, säger pressekreterare Tarik Belqaid.
Enligt honom har man nu stramat upp rutinerna i butiken och gjort egna kontroller för att vara säkra på att rengöringen nu fungerar.
Den mindre livsmedelsbutiken City Livs ska betala 20 000 kronor i vite för att inte ha följt flera punkter i ett föreläggande som innehavaren fick i slutet av april i år.
Mellan december och augusti har totalt fem inspektioner genomförts i butiken för att kontrollera att personalen följer livsmedelslagstiftningen. Anmärkningarna har gällt både underhåll av lokalen, rengöring, avfallshantering, skadedjurskontroll och förvaring av privata tillhörigheter och föremål som inte hör hemma i butiken.
Den lilla livsmedelsbutiken vid Åbyplan har haft tre innehavare på tre år.Bild: Annsofie Wieland
Vid den första kontrollen var källaren till butiken till exempel helt belamrad med skräp, gammal butiksinredning och saker som gjorde det omöjligt att komma in för att städa eller kontrollera skadedjur. När det inte var tillrättat i april fick innehavaren ett föreläggande.
I augusti gjordes en uppföljande, oanmäld inspektion. Restavfall, frukt och annat samlades i säckar som slängdes på återvinningscentralen och butikens kök var slitet och personaltoaletten smutsig. I butiken saknade flera förpackningar svensk text eller korrekt märkning av allergenen, en del livsmedel hade dessutom gått ut i datum. Däremot var källaren i stort sett rensad.
Butikens innehavare säger att anmärkningarna nu är åtgärdade och att flera av bristerna i lokalerna kommer från tiden innan han själv tog över butiken för tio månader sedan. Innehavaren ifrågasätter också de täta inspektionerna av miljöinspektörerna och säger att han kommer att överklaga beslutet. Tidningen får även se förrådsutrymme, toalett och ett litet kök i butiksplanet som ser ut att ha renoverats nyligen.
City Livs har haft tre innehavare på tre år. Söderåsens miljöförbund har gjort inspektioner både 2016 och 2017, men då utan allvarligare anmärkningar. Enligt miljö- och livsmedelsinspektör Helena Hager Enert har små verksamheter egentligen bara inspektion vart tredje år, eller när det varit ägarbyte.
– Det är om det är allvarliga avvikelser som vi kommer tillbaka tätare, säger hon.
Det är förvaltningsrätten i Malmö som nu ska ta ställning till om vite ska dömas ut. Verksamhetsutövarna har också rätt att yttra sig innan beslutet tas.
Gå till toppen