Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Snabba tåg är inget att söla med.

Jonas Sjöstedt.Bild: Patrick Trägårdh/TT
Det borde ha tyckts som om Jonas Sjöstedt slog in öppna kupédörrar. Nu lät hans järnvägspolitiska utspel istället högst angeläget.
V-ledaren påpekade i sitt tal i Umeå på söndagen att det brådskar att bygga höghastighetsbanor för tåg mellan landets storstäder, men att regeringen sölar.
Egentligen är det märkligt. I Rosenbad sitter trots allt samhällsbyggande S tillsammans med tågälskande, flygkritiska MP. Och de styr efter en uppgörelse med C och L, där en av punkterna ger löfte om höghastighetsbanor. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sade redan i januari att en inbjudan var på gång för breda samtal i frågan.
Men det enda som hänt sedan dess är att M tackat nej till att diskutera projektet – bland annat med hänvisning till att det väntas dra ut för mycket på tiden.
Det är en förståelig invändning om byggtiden blir kring 25 år, vilket Eneroth talat om. Fast som Sveriges kommuner och landsting påpekar borde byggtiden kunna halveras utan större påverkan på landets ekonomi. Statsskulden är den lägsta sedan 1970-talet och Sverige kan låna till väldigt låg ränta på världsmarknaden. Då ligger det nära till hands att resonera som Sjöstedt i Umeå:
"Låna? Är det ansvarsfullt? Vårt svar är ja, det är det som är ansvarsfullt, att investera för framtiden och miljön."
Förutom klimatvinster stimuleras tillväxten när regioner och arbetsmarknader binds samman. Därtill har kommuner längs spårens sträckning åtagit sig att bygga hundratusentals nya bostäder.
Snabb byggstart skulle kunna stimulera ekonomin lagom till att konjunkturen börjar dala på allvar. Men då krävs förstås att Eneroth och hans kolleger kommer till skott. För en gångs skull har regeringen skäl att lyssna på Vänsterpartiet.
Gå till toppen