Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Nordmark kan modellen. Därför kan hon lyckas.

Statsminister Stefan Löfven på en pressträff med Eva Nordmark.Bild: Henrik Montgomery/TT
Nya arbetsmarknadsministern Eva Nordmark (S) har ett ovanligt svårt statsrådsuppdrag. Hon får ansvar för reformer som är känsliga inom såväl socialdemokratin som regeringssamarbetet och därtill väcker känslor bland fack och arbetsgivare.
Under resterande del av mandatperioden ska Arbetsförmedlingen reformeras, arbetsrätten förändras och a-kassan stöpas om. Till på köpet ska det ske när konjunkturen mattas av och arbetslösheten väntas stiga. Lyckligtvis ser Nordmark ut att vara helt rätt person för jobbet – inte minst för att bevara den svenska modellen. Även om hon personligen inte omfamnar de reformer som förväntas.
"Det här är frågor jag jobbat med i större delen av mitt vuxna liv", säger hon själv.
Någon överdrift är det inte. Efter ett drygt decennium i partipolitiken blev hon 2004 förbundsordförande för dåvarande SKTF, Sveriges kommunaltjänstemannaförbund. Och hon kommer närmast från rollen som ordförande för TCO. Kompromissvanan från de fackliga leden kommer väl till pass framöver då hon måste gå balansgång både praktiskt och politiskt.
Förändringen av Arbetsförmedlingen är redan i gång och lär genast kräva Nordmarks uppmärksamhet. Verksamheten som en gång gav myndighen dess namn ska nedmonteras till förmån för privata aktörer. Kvar blir främst en kontroll- och inköpsenhet. Mycket kan gå snett under övergången som ska vara klar redan 2021, enligt 73-punktsöverenskommelsen mellan S, MP, C och L. Såväl fack som arbetsgivare uttrycker sin oro över förändringstakten. De befarar att arbetssökande och kompetensförsörjning kan bli lidande.
Förändringarna i arbetsrätten kritiserade Nordmark själv under tiden i TCO, men hon visar inga tvivel på regeringslinjen. Även den följer av fyrpartiuppgörelsen och avtal ska hållas, försäkrar arbetsmarknadsministern.
Men hon understryker också att arbetsmarknadsparterna kan förekomma den utredning som blir klar nästa år. Lägger de fram en egen lösning kan regeringen mycket väl gå vidare med den istället för utredningsförslaget. Dessutom handlar det inte enbart om att ändra anställningsskyddet, på andra områden ska löntagarnas rättigheter stärkas, påminner Nordmark.
Förändringen av a-kassan blir ytterligare en viktig pusselbit. Målet är att systemet, som urholkats under lång tid, ska få tydligare drag av en omställningsförsäkring.
Mycket kan gå snett på Nordmarks ansvarsområden. Reformerna av Arbetsförmedlingen, anställningsskyddet och a-kassan måste följas åt och gå väl för att nå uppsatta mål. Tanken är trots allt att svensk arbetsmarknad ska få mer flexicurity enligt dansk modell. Det vill säga med mindre säkra anställningar, men också generös arbetslöshetsersättning och kort väg till nya jobb.
Samtidigt är det viktigt att försöka värna den svenska modellen där arbetsmarknadens parter gör upp om vad som ska gälla. Den ordningen minimerar antalet konflikter och tjänar alltjämt landet väldigt väl. Lagstiftningshotet bör främst ses som en piska för att få fack och arbetsgivare att lösa anställningsskyddsfrågan. Men för att de ska lyckas krävs sannolikt en förtroendefull dialog med regeringskansliet. En sådan verkar det nu finnas förutsättningar för.
Åtminstone så här långt framstår Eva Nordmark som klippt och skuren för sitt nya uppdrag. Knappt hade hon tillträtt förrän såväl fack som arbetsgivare uttalade sig positivt om hennes utsikter på posten. De välkomnade bland annat hennes goda insikt i hur partsmodellen fungerar.
Att vara politiker kan vara tufft, konstaterade Nordmark i en SVT-intervju 2004 då hon gick över till den fackliga världen:
"Jag har åkt på en hel del smällar."
Ytterligare smällar lär hon få som arbetsmarknadsminister. Lyckligtvis tycks hon ha vad som krävs för att kunna hantera dem.
Gå till toppen