Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Pionjär som inspirerade Tolkien

Han var en av de sena prerafaeliterna och förespråkade mer kvalitativt hantverk och design till folket, tillsammans med William Morris. Nu visas Edward Burne-Jones suggestiva konst- och sagovärld i den första stora utställningen i Skandinavien.

Museichef Karin Sidén visar ett av Edward Burne-Jones textila verk, som han gjorde tillsammans med William Morris. Nu ägnas den brittiske konstnären en stor utställning på Waldemarsudde.Bild: Henrik Montgomery/TT
Fans av ”Game of thrones” och ”Sagan om ringen” kanske känner igen det magiska universum som öppnar sig på Prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm, där man nu ställer ut Edward Burne-Jones – en av nyckelpersonerna i brittisk konst under sent 1800-tal.
– Vi tycker att det är spännande att den här typen av drömvärld med inspiration som hämtas från myter, sagor och legender är sådant som fantasy-branschen i vår tid tittar mycket på. Tolkien har uttryckligen sagt att Burne-Jones var en av hans inspirationskällor, säger museichefen Karin Sidén.
Burne-Jones verk kretsar kring stora teman som död, svek, kärlek och sexualitet. På Waldemarsudde hänger de i dunkel, både eftersom akvarell- och gouachetavlorna är känsliga för ljus, men också för att man har velat återskapa stämningen i konstnärens suggestiva bildvärld.
Den prerafaelitiska rörelsen grundades 1848, som en reaktion på en samhällsutveckling som ansågs vara materialistisk och kommersiell. Man såg den samtida konsten som en mekanisk reproduktion av konstverk i Rafaels och Michelangelos anda, och sökte inspiration från tiden före Rafael, bland annat i det italienska 1400-talsmåleriet.
– Men de tidiga prerafaeliterna var mer detaljrika, med mer naturalism. Burne-Jones är mer sammanfattande i stämningar och känslolägen, så man såg en ny sensibilitet i hans konst, säger Karin Sidén som framhåller honom som en pionjär för internationell symbolism.
När modernismen gjorde sitt intåg föll många av prerafaeliterna i glömska. Men de senaste decennierna har fler lockats av de dramatiska berättelserna och bilderna. Burne-Jones inspirerades bland annat av sökandet efter den heliga Graal, Törnrosa, Bibeln och nordisk mytologi, samt av 1300-talspoeten Chaucer. Bilderna berättar om pilgrimer på jakt efter hövisk kärlek, om själar invid dödsriket och kungar som blir handlöst kära i tiggarflickor.
– Hans tidiga verk har en mörkare färghållning och många av dem är mystiska och lite hotfulla, säger Karin Sidén.
Edward Burne-Jones var en mångsidig konstnär, som också ägnade sig åt grafik, textilier, kakeldesign och broderier. Han var en av företrädarna för arts and crafts-rörelsen, tillsammans med sin vän William Morris. De ville verka för äkta hantverk, i en reaktion mot den industriella revolutionen och dess massproducerade föremål. I Sverige fick idéerna starkt genomslag.
– Ett känt exempel är Carl och Karin Larssons hem lilla Hyttnäs i Sundborn, det är väldigt inspirerat av den rörelsens idéer och estetik, säger Karin Sidén och nämner också Ellen Keys bok ”Skönhet för alla” från 1899.
William Morris var mer socialistisk i sina tankegångar kring allas rätt att få tillgång till kvalitetsmässigt konsthantverk. Burne-Jones var inte lika radikal – även om vissa av hans målningar väckte uppmärksamhet. Bland annat ”The wheel of fortune”, där Fortunas gestalt långsamt vrider på hjulet med en slav, en kung och en poet, alla målade i Michelangelos stil.
– Det var samhällsomstörtande att slaven fick vara överst. Men det är inspirerat av en medeltida bildvärld, att visa att alla är lika inför ödet, säger Karin Sidén.
Utställningen visar också hur prerafaeliterna inspirerade nordiska konstnärer, som Georg Pauli, Gottfrid Kallstenius, Frida Hansen och Gerhard Munthe.
Vissa av dem – Olof Lange och Edvard Munch – påverkades av prerafaeliternas kvinnoskildringar och avbildade dem som gåtfulla eller som skrämmande symboler för synd och förfall. Även Edward Burne-Jones har sådana kvinnoskildringar. I hans skildringar liknar kvinnorna oftast varandra: de är inåtblickande, bleka och svårtillgängliga skönheter.
– Men ibland är hans figurer närmast androgyna, säger Karin Sidén.
Fakta

Edward Burne-Jones

Utställningen "Edward Burne-Jones – Prerafaeliterna och Norden" visas på Waldemarsudde i Stockholm mellan 14 september 2019 och 26 januari 2020. Man har också ett brett program i anslutning till utställningen, där ungdomar bland annat får lära sig att teckna fantasy.

Sir Edward Coley Burne-Jones levde mellan 1833–1898. Han föddes och växte upp i industristaden Birmingham och påverkades som ung av den högkyrkliga Oxfordrörelsen. Han läste också teologi i Oxford för att ingå i kyrkans tjänst. Där mötte han sin vän William Morris. Han hade ingen formell utbildning men studerade renässansens målartekniker under bland annat fyra resor till Italien.

Några av hans mest kända verk är "The wheel of fortune", "Love and the pilgrim" och textilverket "The adoration of the magi". Han har också gjort runt 660 glasmosaikfönster som sitter i kyrkor runt hela England. Burne-Jones deltog också i grundandet av formgivarkollektivet Morris & Co.

Under 2018 och 2019 har Burne-Jones verk visats i en omfattande utställning på Tate Britain i London, för första gången sedan 1933. Det här är den första stora monografiska utställningen med honom i Skandinavien. Utställningen har tillkommit i samarbete mellan Tate Britain, Waldemarsudde, konstmuseet KODE i Bergen och Nordic Institute of Art.

Prerafaeliterna var en brittisk konstnärsgrupp som grundades 1848 av bland andra Dante Gabriel Rossetti, Holman Hunt och John Everett Millais.

Gå till toppen