Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: ”Det är genom ny teknik, inte förbud, som Sverige kan ta itu med klimatproblemen.”

På många håll i Sverige, inte minst i Skåne, arbetar både kommunerna och regionen för att elektrifiera kollektivtrafiken, men regionala och lokala aktörer kan inte ensamma stå för hela Sveriges miljöomställning. Det skriver Mats Persson, Louise Eklund och Philip Sandberg, Liberalerna.

En elbuss laddas. Vi ser Landskrona, där samtliga stadsbussar drivs genom el, som ett föredöme, skriver artikelförfattarna.Bild: Niklas Gustavsson
Många människor känner med all rätt stor oro över klimatproblemen. Klimatfrågan kräver åtgärder här och nu. Men alltför ofta handlar debatten om plakatpolitik och symbolfrågor som premier till elcyklar. Det är genom ny teknik, inte förbud, som Sverige kan ta itu med klimatproblemen. Och om de klimatmål som är uppsatta ska vara möjliga att nå, måste transportsektorn förändras.
Transporterna står för en tredjedel av Sveriges utsläpp. För att inte straffa enskilda personer eller skuldbelägga landsbygden för miljöutsläppen finns det en poäng att börja i en större och mer strukturell omfattning. Sverige kan kapa 10 procentenheter av koldioxidutsläppen genom att elektrifiera godstrafiken. Om utsläppen fortsätter i nuvarande takt är risken stor för att det blir för sent att arbeta för en grön omställning. Liberalerna har tagit initiativ till den statliga elektrifieringskommission, som tillsätts efter årsskiftet, vars uppdrag är att samordna det klimatarbete som politiker och näringslivet står för. Kommissionen ska också ta fram en tidslinje för hur godstrafiken ska bli mer elektrifierad.
Att elektrifieringskommissionen nu blir verklighet medför att miljöomställningen i Sverige kan ske snabbare och effektivare. Kommissionen ska både lägga fram en övergripande tidplan för Sveriges klimatarbete och ta fram en handlingsplan för att elektrifiera de mest trafikerade motorvägarna i landet.
På många håll i Sverige, inte minst i Skåne, arbetar både kommunerna och regionen för att elektrifiera kollektivtrafiken. Vi ser Landskrona, där samtliga stadsbussar drivs genom el, som ett föredöme. Utanför Lund testas nu en elväg som ska kunna ladda tyngre elektrifierade fordon när de är i trafik. Även i Malmö och Helsingborg har arbetet påbörjats med att elektrifiera stadsbussarna och målsättningen i Lund är att snarast påbörja elektrifiering av busstrafiken.
Men regionala och lokala aktörer kan inte ensamma stå för hela Sveriges miljöomställning. Det krävs krafttag för att lösa dagens och framtidens miljöproblem. Elektrifieringskommissionen är viktig för att det arbete som behövs ska kunna samordnas.
Sverige har goda förutsättningar för att klara en elektrifiering av transportsektorn. Här finns fordonstillverkare i framkant så som Volvo, Scania och Einride. Att antalet elbilar och laddhybrider i landet dessutom har ökat under de senaste fyra åren från 10 000 till över 80 000 visar att Sverige kan utgöra en förebild för omvärlden när det gäller att elektrifiera fordonsflottan och i förlängningen hur klimatkrisen kan lösas.
Ska Sverige gå vidare och också elektrifiera godstransporterna gäller det att både säkerställa att all infrastruktur som har med laddning att göra är tillräckligoch att på allvar börja investera i elvägar.
I Paris 2015 enades världens länder om att gemensamt föra en politik som begränsar den globala uppvärmningen till under 2 grader och allra helst under 1,5 grader.
Senast år 2050 ska EU nå netto-nollutsläpp enligt EU-kommissionens förslag till klimatstrategi för unionen. För att nå dit krävs en politik som både gör skillnad här och nu och ser till att steget från innovation till praktisk tillämpning går snabbare. Därförär våra förhoppningar stora på den kommande elektrifieringskommissionen. Politiska insatser ska förändra och göra det möjligt att göra rätt val för klimatet oavsett om människor bor i storstaden eller på landsbygden.
Mats Persson (L)
, riksdagsledamot från Skåne.
Louise Eklund (L), regionråd i Skåne.
Philip Sandberg (L), 
kommunstyrelsens ordförande i Lund.
Gå till toppen