Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Det brister i politiken. Inte i förskoleklassen.

Det ska börjas i tid.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Fler år i skolan ger längre tid för lärande. Så visst låter det bra när partierna bakom regeringsuppgörelsen nu lovar att göra grundskolan tioårig. Frågan är bara hur stor den faktiska förändringen blir med tanke på att förskoleklassen redan är obligatorisk.
Visst får det lite trevligare klang om årskurssystemet förskjuts så att nykomlingarna på utbildningsresan går i ettan istället för "nollan". Men Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna har naturligtvis större ambitioner med planerna än så. Kunskapsmålen ska bli tydligare och lärarna behöriga för att undervisa i grundskolans tidiga årskurser. För det senare har det avsatts 190 miljoner kronor i budgeten för 2021 som ska gå till fortbildning av anställda i förskoleklass.
Kanske behövs ännu mer pengar och någon form av övergångstid för att förändringen inte ska bidra till ytterligare brist på behöriga lärare. Men i övrigt är det förstås bara välkommet med ännu mer välutbildade pedagoger. Det enda som lät tveksamt när planerna presenterades i helgen var partiernas förväntningar om effekterna.
Utbildningsminister Anna Ekström (S) hänvisade i DN till resultaten i Pisaundersökningen och menade att det är tydligt att svenska elever behöver längre tid på sig för att utvecklas och nå grundskolans mål. Liberalernas skolpolitiske talesperson Roger Haddad gick ännu längre och framhöll systemet med förskoleklass som en delförklaring till att Sverige halkat efter i de internationella kunskapsmätningarna.
Som om ett av huvudproblemen inom det svenska utbildningsväsendet vore att förskoleklassen inte följer grundskolans kursplaner.
Förskoleklassen ger sedan länge förberedande kunskaper inför de följande skolåren. Och verksamheten leds av förskollärare med specialistkunskaper om just sexåringars utveckling, förmågor och behov. Så vad talar för att det är i den åldern som inlärningen brister?
Sverige låg bra till i Pisastudien så sent som i början av förra decenniet – då det fortfarande var frivilligt att gå i förskoleklass. Obligatoriskt blev det först hösten 2018. Ett år senare börjar det nu planeras för ett tionde skolår istället.
De tvära kasten mellan det ena och det andra är dessvärre typiska för svensk skolpolitik. Det finns en lika lång som olycklig tradition av experimentlusta inom utbildningssystemet. I många år har förändringar följts av nya förändringar med allt vad det inneburit av omställning och administration. Det lär ha varit en långt mer hämmande faktor för inlärningen än frånvaron av ett tionde grundskoleår.
Tydligare kunskapsmål för sexåringar behöver naturligtvis inte vara fel. Men framöver borde S, MP, C och L också försöka se till att ge verksamheten i den svenska skolan lite mer arbetsro.
Gå till toppen