Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mats Skogkär: Ingen hastighetsgaranti i kröken.

Ta det lugnt i kurvan.Bild: Christine Olsson/TT
På tio skånska vägar finns totalt 353 osäkra kurvor där det skett sammanlagt 58 olyckor de senaste fem åren, enligt reportage i SVT i veckan. I hela landet rör det sig om minst 15 800 kurvor.
Med "osäkra kurvor" avses enligt SVT:s definition "en kombination av hur skarp kurvan är, hur mycket vägen lutar i sidled och om man kan hålla den utsatta hastigheten på vägen".
Men den som inbillar sig att högsta tillåtna hastighet också innebär en garanti att just denna hastighet ska kunna hållas utmed hela vägsträckan, har nog missförstått.
Att "ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver", som det heter i trafikförordningen, är bland det första en körkortselev får lära sig. Och "skarpa kurvor" nämns som exempel där föraren ska "hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet".
Målet för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige är nollvisionen - att ingen ska dödas eller skadas i trafiken. En viktig del i detta arbete är att anpassa och utforma vägar, gator och fordon "efter människans förutsättningar".
Men det fråntar inte föraren dennes ansvar. Särskilt som merparten av dessa kurvor sannolikt föregås av varningsskyltar.
"Hade det varit mörkt skulle jag aldrig ha hunnit se kurvorna", kommenterade en SVT-reporter som provkört en "farlig väg".
Det är väl därför som trafikförordningen också nämner sikt- och ljusförhållanden som exempel på när hastigheten ska anpassas efter verkligheten.
Gå till toppen