Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tobias Lindberg: Erbjud vård i mobilen istället för telefonkö.

Göran Stiernstedt och socialminister Lena Hallengren.Bild: Henrik Montgomery/TT
Vårdscentralens telefontid började nyss, men i luren låter det redan som vanligt: "Just nu är det många som ringer till oss. Var god försök senare." Med lite tur kan det förstås bli en plats i en lång telefonkö eller ett löfte om att bli uppringd. I vilket fall framgår att trycket på primärvården ofta är högre än det borde vara.
Tillgängligheten brister för patienterna och vårdpersonalen har tuffa arbetsvillkor, konstaterar regeringens utredare Göran Stiernstedt. På tisdagen presenterade han slutbetänkandet Digifysiskt vårdval – tillgänglig vård baserad på behov och kontinuitet. Det pekar inte minst på stora brister i primärvårdens organisation.
Vårdvalsreformen stärkte i viss mån patienternas ställning, men idag är det inte ovanligt att tvingas växla mellan olika vårdcentraler för att alls få tillgång till vård, påpekar utredningen. Förutom för små resurser anses grundproblemet vara bristande styrning av primärvårdsystemet.
Stiernstedt föreslår att möjligheten att lista sig på en vårdcentral ska bli lagreglerad. Patienter skulle då endast kunna byta vårdgivare två gånger om året och vårdgarantin skulle främst gälla där de är listade. Han vill också se tydligare möjlighet att begränsa antalet listade på en vårdcentral. Samtidigt ska patienterna få lägre patientavgift där de listat sig och oftare få träffa vårdpersonal som de känner. Så ska patientsäkerheten öka, samtidigt som vårdcentralerna får enklare att planera och organisera sitt arbete.
Det bör vara osagt om det är rätt strategi för att patienterna lättare ska komma till och bli bättre omhändertagna inom vården. Mer givna låter slutsatserna om vad vårdcentraler kan lära av nätläkarna. Digitalt bör patienter kunna söka vård där de är listade, oavsett tid på dygnet. Det kräver att nätläkarna integreras i det vanliga vårdsystemet, menar Stiernstedt.
"Det är en utmaning för samhället att hänga med i svängarna och anpassa lagstiftning och styrsystem till en ny verklighet", påpekar han på DN Debatt.
På den punkten går det knappast att säga emot. Med en åldrande befolkning står Sverige dessutom inför växande vårdbehov, vilket ger ännu mindre utrymme för överbelastade telefonväxlar och dålig organisation. Alla möjligheter måste tas till vara – inte minst de digitala.
En färsk undersökning från Jönköpings universitet visar att digitala vårdmöten avlastar den fysiska primärvården redan idag. Av drygt 10 000 patienter i Jönköpings län som fått läkarhjälp via nätet har bara några få procent besökt en vårdcentral inom en vecka efteråt.
Visst handlade det i många fall om enklare besvär som hosta och hudutslag. Men det innebär ändå mindre hostande i väntrummen – och kortare telefonköer.
I Ekot kallar Stiernstedt nätläkarna för "en stor tillgång" för vården.
Det skulle hans utredning också kunna bli. För den visar hur enskilda vårdcentraler idag får hantera problem som egentligen är en sak för ansvariga tjänstemän och politiker.
Gå till toppen