Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”En hel nation kan ju vara en sidekick”

Jämte den hyllade hjälten finns alltid en sidekick. Men vad händer om de byter plats? I Helsingborgskonstnären Annika Bryngelsons senaste utställning ”Sidekicks” handlar allt om berömda andrafioler.

Annika Bryngelson framför ”Dragos, Devil & Charlie”.Bild: Britt-Mari Olsson
Jane eller Cheeta i Tarzan, Guran eller Devil i Fantomen och Jolly Jumper i Lucky Luke.
Listan över sidekicks kan göras lång, både i verkliga livet och inom filmens, seriernas och litteraturens värld. Oftast en vän eller partner vars främsta funktion är att förstärka huvudpersonen.
Men när Helsingborgskonstnären och illustratören Annika Bryngelson ställer ut på Galleri Konsten får hjälten ge vika. I utställningen ”Sidekicks” riktas fokus mot den som brukar hamna i skymundan.
Den ständige andrafiolen.
– Väldigt ofta ser rollfördelningen mellan sidekicken och hjälten likadan ut. Vad händer om sidekicken byter plats med hjälten – eller inte deltar alls? utmanar Annika Bryngelson och stegar fram mot ”Dragos, Devil & Charlie”.
Hon kan sin Fantomen. Men favoritserietidningen under uppväxten har väckt många frågor.
– Hur var det att vara Diana? Hon nämns knappt, hunden fick däremot alltid vara med. Och killkompisen – eller killen? Vem är egentligen den ultimata sidekicken?
Närgångna porträtt med stora munnar är något som kännetecknar Annika Bryngelsons konst. Här en målning av Bonnie Parker, ”Bonnie & Clyde I”, ena halvan av kriminella duon Bonnie och Clyde.Bild: Britt-Mari Olsson
Precis som i serieteckningen innehåller Bryngelsons målningar flera berättelser i berättelsen. En koppling hon själv gör här och nu, när ett tjugotal tavlor i varierande storlek samlas i ett och samma rum.
– Jag älskar bra historier, men funderar inte så mycket över hur det ska bli utan jag bara gör, konstaterar hon.
Målningarna, de flesta i akryl och grafit, är skapade i ateljén hemma på Slottshöjden.
Med ”Sidekicks” vill Annika Bryngelson ge betraktaren nya perspektiv som väcker frågor.
”In the Jungle” har vänt på Tarzans värld. Med Jane i förgrunden, blickandes mot Lord Greystoke och Cheeta, får berättelsen en ny utgångspunkt.
Likadant i den lilla, detaljerade tavlan ”Sigmund F:s dotter”. Där tar Anna Freud plats i centrum. Hennes far, den berömde psykoanalytikern, är förpassad till ett hörn.
Men rollfördelningen är inte alltid glasklar. I vissa fall är det svårt att urskilja den faktiska sidekicken, som i Bonnie och Clydes fall. Det mytomspunna rånarparet i 1930-talets USA.
Relationen mellan sidekicken och hjälten, i såväl fiktion som verklighet, är alltid konstant, menar Annika Bryngelson. Men vem var vad i Bonnie och Clydes fall? Porträttet visar Clyde Barrow, ”Bonnie & Clyde II”.Bild: Britt-Mari Olsson
Konstnärens egen sidekick i allt detta? Kunskap.
– Jag läser på mer än jag behöver. Men det krävs för att kicka igång skapandet.
Skulle hjältar kunna finnas utan sidekicks?
Annika Bryngelson tystnar, funderar över Spindelmannen, och landar sedan i att även osynliga sidekicks är av betydelse.
– En hel nation kan ju vara en sidekick. Tyvärr. Folk som trots att de är många till antalet inte vågar ingripa mot någon. Det är värt att tänka över, säger hon.
Fakta

Sidekicks

Utställning av Helsingborgskonstnären och illustratören Annika Bryngelson som utforskar begreppet sidekick och hur dessa framställs inom film, media och litteratur.

Vernissage lördag 5 oktober klockan 13 på Galleri Konsten, Kopparmöllegatan 14C, Helsingborg.

Visas till och med den 27 oktober, under galleriets öppettider.

Gå till toppen