Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Skolan är en viktig del av skyddsnätet som fångar upp barn med problem

Om vi vill ha ett medmänskligt samhälle, där alla tar hand om varandra, låt då bli att spara på skolan. Det skriver Nilofar Sherinbek.Bild: Åserud, Lise
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Kriminella ungdomar tänker ibland inte på konsekvensen av sina handlingar. De har kanske inte haft möjlighet att träna sitt analytiska tänkande. De begår ibland brott för att få uppskattning av sina gängmedlemmar, för att tillfredsställa sina omedelbara behov och för att det är vad de kan just då.
De politiska partierna föreslår hårdare straff och fler poliser. Dessa insatser är dock bara kortsiktiga. En kriminell ungdom bryr sig ibland inte om fängelsestraffens längd eller vistelse på något behandlingshem. De ser det som en paus, som vila.
Varje gång när en kriminell ungdom blivit tillfrågad om varför de valde den kriminella vägen säger många att de hade det svårt i skolan. För vi vet alla att skolan, enligt många forskare i världen, är en hälsofaktor.
En skola kan identifiera problemen och rädda barn från framtida svårigheter. Ibland räcker det med insatser från skolan och ibland behövs andra insatser som bup och socialtjänsten.
Redan i förskolan ser professionella förskollärare vilka barn som behöver extra stöd. Redan i förskolan kan dessa barns behov bli tillgodosedda, om tillgång till resurser finns. Idag samlas många barn med olika särskilda behov i förskolan. Denna struktur fortsätter i skolans olika stadier.
Barn ser fram emot att börja skolan. I skolan vill de inget annat än att lära sig, vara som alla andra, vara stolta över hur mycket de har lärt sig, göra sin lärare och föräldrarna glada, men alla barn har inte samma inlärningsprocess! Barn lär sig olika och behöver olika former av stöd för att lära sig. Det är en omöjlig ekvation att kräva av läraren att utföra detta.
I dagsläget bär många lärare på en extrem frustration eftersom de inte hinner hjälpa alla dessa barn som vill lära sig. Dessa barn ropar efter hjälp på sitt sätt. De ropar under en tid, sedan ger de upp och reaktionerna blir olika. Vilket är förödande för alla inblandade, allra mest för barnen själva.
Misslyckanden och negativa reaktioner leder till en negativ självbild. Det ökar sårbarheten för psykisk ohälsa.
De professionella lärarna ropar efter hjälp gång på gång. Föräldrar reagerar och rektorer har fått en begränsad budget som de måste hushålla med. Bups långa väntetider är förödande för dessa barn som inte kan rå för sina svårigheter. De måste vänta i mer än ett år för att få en tid.
Jag arbetar med framtidens viktigaste personer. Dessa barn kommer att förändra och påverka världen.
Politikerna vill spara pengar, utan att en sekund tänka på konsekvenserna av detta sparande. Om vi vill ha ett medmänskligt samhälle, där alla tar hand om varandra, där inkludering och omtanke råder, låt då bli att spara på skolan, barnomsorgen, sjukvården och äldreomsorgen.
Det ska inte behövas en annan Greta Thunberg som ska strejka på gatan på grund av nedskärningar inom skolan. Dessa viktiga frågor ska inte lämnas åt barnen och ungdomar.
Det är vi vuxna som ska ta vårt ansvar och möjliggöra en utbildning anpassad efter barnens förmåga.
Nedskärningar inom skolan är omfattande och vi ser konsekvenserna redan nu. Något måste ske nu!
Nilofar Sherinbek
Kurator
Gå till toppen