Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skåning ny vd för danska krisbolaget

Kristian Teär från Kristianstad ska försöka vända utvecklingen för Bang & Olufsen.Bild: EMPTYHOUSE
Svensken Kristian Teär, från Kristianstad, ska försöka vända utvecklingen för krisande danska elektroniktillverkaren Bang & Olufsen. Kristian Teär tar över som vd efter dansken Henric Clausen som får sparken.
Bang & Olufsen som är nischat mot att tillverka exklusiv hemelektronik som tv-apparater och högtalare har en tung tid bakom sig. Aktien har dykt kraftigt och i den senaste kvartalsrapporten redovisade man en förlust på 106 miljoner danska kronor.
– Visst handlar mitt jobb här om att vända bolaget. Anledningen till att jag tackade ja är att jag tror att det är möjligt. Varumärket är fortfarande starkt och bolagets produkter ikoniska. Dessutom är Bang & Olufsens designkunnande och innovativa histori fortfarande viktiga grundbultar, säger han till Dagens inudstri.
Bang&Olufsen är en av de sista europeiska tillverkarna av konsumentelektronik. Med prisbelönt ljud och elegant design nådde bolagets TV-apparater och musikanläggningar en gång kultstatus. Men en envis satsning på egenutvecklad teknik och egna lyxiga butiker blev ohållbart i konkurrensen med asiatiska lågprisspelare. Under avgående vd:n Henrik Clausen har bolaget genomgått en renodling. Alla produktionsanläggningar i Europa har sålts ut. TV-apparaterna tillverkas numera av sydkoreanska LG Electronics. Biljudsverksamheten har sålts till konkurrenten Harman. Och så vidare. En lyckad nysatsning har varit på hörlurar och trådlösa högtalare.
– Min bedömning är att just musik är och kommer fortsatta att vara oerhört viktigt för Bang&Olufsen och här tror jag att min bakgrund på Sony Ericsson, där jag jobbade mycket med musikprodukter, är en styrka, säger Kristian Teär som hade olika chefspositioner på Ericsson och Sony Ericsson mellan åren 1988 och 2010.
De senaste åren har han haft topposter på kanadensiska Blackberry och senast på datajätten Logitech där han var Europachef. Likheterna med Bang & Olufsen är flera. Båda bolagen var en gång kända varumärken som gått från stark tillväxt till problembolag.
– Visst finns det likheter med mitt nya uppdrag som jag kan dra nytta av. Att vända ett bolag handlar för mig alltid om att ha rätt människor, en bra struktur och bra processer. Det handlar om att ha organisationen med sig men framför allt gäller det att ha en bra strategi.
Har Bang & Olufsen en bra strategi?
– Jag tror att inriktningen på “luxury lifestyle”, som vi alltid har haft, fortfarande är helt rätt. Det är här vi har vår stryka. Men sen är det för tidigt att säga om jag kommer att skruva på strategin. Jag behöver några månader för att gå igenom alla delar, säger Kristian Teär.
Gå till toppen