Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Sjukvårdens beredskap får inte vara så usel.

"Det finns brister. Det som har hänt har inte uppkommit av sig själv.", säger Bechet Barsom (KD), ordförande i varuförsörjningsnämnden, om Apotekstjänst.Bild: Karin Wessl n/TT
Efter tre veckor av materielkaos återupptogs de planerade operationerna i såväl Region Uppsala som Region Dalarna på tisdagen.
Det innebär dock inte att krisen är över.
"Läget är instabilt, vi kan behöva fatta nya beslut snabbt", sade Mikael Köhler, chefsläkare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, till TT.
Akutsjukvården har klarat sig, men ett stort antal patienter har drabbats när deras planerade operationer fått skjutas på en oviss framtid.
Det var den 1 oktober som Apotekstjänst tog över som leverantör av sjukvårdsartiklar till de fem regionerna Uppsala, Dalarna, Sörmland, Västmanland och Örebro. Avtalet mellan bolaget och regionernas gemensamma varuförsörjningsnämnd omfattar bland annat förbrukningsmateriel till ett värde av omkring 50 miljoner kronor per tolvmånadersperiod.
Problemen började så gott som omedelbart. Exempelvis tvingades Region Dalarna redan fredagen den 4 oktober gå upp i stabsläge sedan Apotekstjänst inte levererat som utlovat.
Förhoppningsvis har de berörda regionerna – och alla andra regioner och landsting – dragit slutsatser av det inträffade. Bokstavligt talat livsviktiga verksamheter som sjukvård måste ha beredskap för att oförutsedda problem kan uppstå. Att förlita sig på ett just in time-system där materiel levereras kontinuerligt, när det behövs, är inte hållbart.
"Om man är beroende av att lastbilen ska backa in till lastbryggan precis när det är slut i lagret, ja då sitter man illa till", som Jan-Olof Olsson, handläggare vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, formulerade det.
Genom att inte säkerställa tillgången till förbrukningsartiklar som handsprit, sterila handskar, provtagningsrör, slangar och katetrar har regionerna inte bara brustit i risk- och sårbarhetsanalysen utan dessutom brutit mot hälso- och sjukvårdslagen, bedömer Jan-Olof Olsson.
Nu fanns det folk på sjukhusgolvet som tycks ha varit mer förutseende än de högre upp i hierarkin. Margareta Sandback, materielansvarig vid akutmottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala, anade oråd inför leverantörsbytet och gjorde rejäla extrabeställningar.
"Det var några vaktmästare som pikade mig – att det stod för mycket grejer i korridorerna. Men jag bara svarade att vi kommer att behöva materielen", berättar Sandback för SVT Nyheter. Hon fick rätt.
Efter samråd med Apotekstjänst togs andra leverantörer in för att lösa den akuta materielbristen. Företagets vd har fått gå, men än så länge tycks det inte vara aktuellt för regionerna att säga upp avtalet.
Värdet av den offentliga upphandlingen uppskattas till drygt 680 miljarder kronor om året. Offentlig upphandling är långt mer komplicerad än "billigast vinner" – eller ska i varje fall vara det. När anbuden bedöms ska upphandlande myndigheter välja en av tre utvärderingsgrunder: bästa förhållandet mellan pris och kvalitet, kostnad i vid bemärkelse – exempelvis ur ett livscykelperspektiv – för varan eller tjänsten, eller enbart priset. Det hindrar inte att faktorer som kvalitet, miljöegenskaper, livscykelkostnader med mera ändå får beaktas även när lägsta pris tillämpas.
Att något gått snett i denna upphandlingsprocess verkar uppenbart, men vad som brustit är för en utomstående omöjligt att avgöra i detta skede. Att de fem regionerna enbart skulle ha gått efter lägsta pris och bortsett från kvaliteten i den tjänst som upphandlats vore närmast sensationellt – och amatörmässigt.
I Region Uppsala har regiondirektören nu fått i uppgift att bygga upp ett beredskapslager innehållande tillräckligt med materiel och utrustning för att förhindra att en liknande kris uppstår i framtiden. Den som inte är klok kan åtminstone vara efterklok.
Regioner som inte redan har sådan beredskap bör följa Uppsalas exempel.
Gå till toppen