Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Lyssna på storindustrin i klimatpolitiken.

Isabella Lövin på måndagen.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Det råder ingen brist på politiska initiativ med klatschiga namn och höga ambitioner. Men Fossilfritt Sverige, som presenterade sina förslag på måndagen, är mer än ett i raden. 27-punktsprogrammet som överlämnades till regeringen får ses som en ovanligt hoppfull klimatnyhet. För bland avsändarna finns gräddan av svensk exportindustri.
Initiativet startades av regeringen i samband med klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Förutom företag deltar kommuner, regioner, organisationer samt forsknings- och utbildningsinstitutioner. Bredden är naturligtvis bra, men mest tyngd får reformförslagen ändå av alla medverkande storföretag: ABB, AB Volvo, Astra Zeneca, Ericsson, H&M, Ikea, Tetra Pak ...
"Det är ju få länder som har industribranscher som står och hejar på för en ambitiösare klimatpolitik", säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.
Företagen ser inte bara möjligheter att mildra klimatförändringarna, utan också att stärka sin konkurrenskraft globalt. En omställning till fossilfri produktion har helt enkelt goda utsikter att bli lönsam.
Bland det som industrin nu efterlyser märks snabbare och effektivare tillståndsprocesser. Idag kan det till exempel ta tio år att få tillstånd till en ny elledning. Fortsätter handläggningen i det tempot blir det ytterst svårt att nå klimatmålen, skriver Axelsson på DN Debatt.
Branscherna vill också se en breddad så kallad ekobonus som gör järnväg och sjöfart till konkurrenskraftigare alternativ för godstrafik. Med en ekoskatt för lastbilar, som tar hänsyn till var och när de kör, behöver klimatkrav inte missgynna transporter på landsbygden. Och enligt Fossilfritt Sverige skulle en ändrad definition av "avfall" öppna för återanvändning av bergkross och gammal betong vid nybyggen, vilket minskar antalet tunga transporter.
De föredömligt konkreta förslagen är tänkta som inspel till regeringens kommande klimathandlingsplan. Den sträcker sig över fyra år och gäller alla politiska områden. Men det återstår att se om några av de 27 punkterna kommer med.
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) låter försiktigt positiv, men de rödgröna är mitt i förverkligandet av överenskommelsen som slöts med C och L i januari. Att snabbt förhandla fram stöd till nya politiska åtgärder kan vara lättare sagt än gjort.
Regeringen måste hursomhelst ta fasta på exportindustrins perspektiv. När branscher som står för stora utsläpp lägger fram strategier för att bli klimatneutrala – utan att göra avkall på affärsmässigheten – finns all anledning att lyssna. Sverige måste gå i fossilfri riktning med fortsatt tillväxt i ekonomin. Då får byråkrati och politisk prestige inte stå i vägen.
Gå till toppen