Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Bäst utan avgift på motorvägen.

Nyamko Sabuni vill gå i grönare riktning.Bild: Henrik Montgomery/TT
Liberalerna ska bli grönare under Nyamko Sabunis ledning. Inför landsmötet i Västerås senare i november har partistyrelsen tagit fram en ny klimatrapport. Ombuden ombeds bland annat att ställa sig bakom en strategi för att få fler att välja kollektivtrafik.
Målet i sig är självklart med tanke på transportsektorns utsläpp, men medlen som L föreslår är av mer tveksamt slag. Det handlar bland annat om att avgiftsbelägga vissa svenska motorvägar.
Många har redan mött modellen under bilresor längre söderut i Europa, men då handlar det som regel om finansiering av vägarna eller åtgärder mot trängsel. Svenska motorvägar betalas via skattsedeln och L vill alltså endast se avgifter av klimatpolitiska skäl.
På sträckor där det bedöms finnas god tillgång till kollektivtrafik ska de som ändå tar bilen få betala för att använda motorvägen. Förutsatt att de inte kör elbilar, som partistyrelsen tänker sig ska undantas helt. Detta för att få ännu fler bilköpare att välja bort förbränningsmotorer.
Klimatpolitiska talespersonen Helena Gellerman förklarar i Aftonbladet att modellen har tagits fram av rättviseskäl och nämner motorvägssträckan Uppsala–Stockholm som tänkbar för framtida avgifter.
"Tanken är ju att det bara ska vara där det finns bra kollektivtrafik, det ska finnas ett annat alternativ. Bensinskatten slår blint över hela landet."
Men frågan är om det nya L-förslaget tar så mycket mer hänsyn till individers olika förutsättningar och behov. Hur slår det till exempel mot dem som bor en bit ut på landsbygden och har någon mil till god kollektivtrafik? Visst går det att köra bil första sträckan för att sedan skifta till resa med tåg eller buss. Men heldagsparkering i anslutning till stora pendlingsstråk kan kosta en ansenlig slant. Tänker sig L att motorvägsavgiften som regel skulle vara ännu högre än parkeringsavgiften? I annat fall blir det fortsatt rationellt för otaliga pendlare att köra bil hela vägen.
Än mer tveksamt är L-förslaget om att ge miljöbonus enbart till bilar som inte gör några utsläpp alls, alltså vanligtvis elbilar. Under övergångsperioden då fossila drivmedel fasas ut duger det inte med en binär syn på bilar. Fordon som gör förhållandevis små utsläpp kan också spela en viktig roll i strävan efter att nå målen. Därför bör staten fortsätta med att uppmuntra försäljningen även av hybridbilar.
Antalet svenskar som reser kollektivt ökar redan snabbt, konstaterar Gellerman. Varför då inte satsa på att göra kollektivtrafiken ännu bättre istället för att avgiftsbelägga motorvägar? Mycket kan göras. En rejäl upprustning av järnvägen hade till exempel kunna minska antalet tågförseningar. Men om L-företrädarna ändå väljer bort morot till förmån för piska, så bör de åtminstone tänka på vilka de låter piskan vina mot.
De elbilar som finns på marknaden idag ligger som regel i högre prissegment, där de främst köps av personer ur inkomstgrupper som knappt behöver bry sig om motorvägsfärder börjar kosta. Därför kan det framstå som om Sabuni och hennes kollegor gör det svårare för personer i genomsnittliga inkomstlägen, snarare än att verka rättvist för att minska trafiksektorns utsläpp. Då framstår Liberalerna inte som ett grönare parti, utan mer som ett parti för dem som kommit på grön kvist.
Gå till toppen