Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Klimatsmarta dieselbilen förvandlades plötsligt till en stor miljöbov

Larmrapporter av olika dignitet regnar ner över oss i ett ymnigt fall. Det som ena dagen var helt ok förfaller nästa dag att vara förknippat med livsfara. Dieseldrivna personbilar är ett sådant exempel. Det skriver J-O Jönsson.Bild: Fredrik Sandberg / TT
Den pågående miljödebatten blir bara mer och mer tillkrånglad och svårförstådd. Den innehåller enbart valda delar ur olika processer aldrig helheten. Man väljer att för dagen plocka ut lämpliga delar ur helheten som passar bäst in i debatten. Detta tillvägagångssätt ger ingen klar bild av något inom miljöområdet. Det är politikernas taktik att vilseföra oss vanliga gräsrötter ute i samhället som ska leva med fattade beslut i alla dess tokigheter. Det vore en lisa att få ta del av en sansad och trovärdig debatt på ett så viktigt område som miljön utgör. Miljöfrågan är alltför viktig för att hanteras av politiker.
Larmrapporter av olika dignitet regnar ner över oss i ett ymnigt fall. Det som ena dagen var helt ok förfaller nästa dag att vara förknippat med livsfara. Dieseldrivna personbilar är ett sådant exempel. För en tid sedan var dessa fordon det miljömässigt absolut bästa alternativet. Det var så fullkomligt att man införde tre års skattebefrielse för dessa fordon för att locka köpare. Något år senare var diesel något av det farligaste man kunde tänka sig.
Ett annat exempel är den stora batterifabriken som byggs i Skellefteå. Hur påverkas miljön i det här fallet? Fabriken ska byggas, råvara ska brytas, transporter genomföras och produktionen ska igång. Hur belastas miljön vid full drift av fabriken från ax till limpa, det vill säga från råvaran till destruktion av förbrukade batterier?
Dagens försäljning av bensin och diesel ger årligen staten omkring 75-80 miljarder kr i skatteintäkter. Hur tänker staten kompensera sig för detta? Hur tänker man sig att hantera den utländska turist- och nyttotrafiken när tillgången till fossila bränslen har fasats ut här i landet?
J-O Jönsson
Ängelholm
Gå till toppen