Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ikeas vinst växer inte – trots ökad försäljning

Trots att Ikeas försäljning ökade med 6,5 procent förra året står vinsten och stampar för Inter Ikea, som äger Ikea-varumärket och utvecklar möbeljättens sortiment. Förklaringen är att kunderna handlar allt mer på nätet.

Försäljningen i samtliga Ikeas varuhus, citybutiker och näthandel i världen landade förra året på 41,3 miljarder euro – motsvarande drygt 440 miljarder kronor – under räkenskapsåret 2018/19, som avslutades i augusti. Det motsvarar en ökad försäljning på 6,5 procent, jämfört med året före.
Ändå ökar inte vinsten för Inter Ikea Group, som äger Ikea-varumärket och säljer sortimentet till de tolv franchisetagare som driver butikerna. Det framgår av resultatet, som släpps under fredagen.
Förklaringen är till stor del att en ökad andel lokala produkter och tjänster ingår försäljningen, förklarar Inter Ikea Groups finansdirektör Martin van Dam för HD och Sydsvenskan. Och på den försäljningen tjänar Inter Ikea inga pengar, eftersom de varken tillhandahåller produkterna eller får in några franchiseavgifter på den delen.
– Det handlar om 4-5 procent av försäljningen som genereras lokalt, genom tjänster och produkter, säger han.
De lokala produkter handlar framför allt om livsmedel, som bland annat köps in för att anpassa menyerna i restaurangerna efter olika marknader.
När det kommer till tjänster är de i huvudsak kopplade till den ökade näthandeln, förklarar Martin van Dam.
– Onlineförsäljningen är nära kopplad till tjänster som hemleveranser och tjänster för att sätta ihop produkterna. Eftersom e-handeln står för sju procent av försäljningen börjar även intäkterna från dessa tjänster som utförs lokalt att märkas, men vi kan inte ta ut en franchiseavgift på dem, säger han.
Inter Ikeas omsättning för räkenskapsåret 2018/19 var 25,3 miljarder euro, en marginell ökning jämfört med omsättningen året före som låg på 24,9 miljarder. Av omsättningen utgörs 1,2 miljarder euro av franchiseavgifter och resten av försäljning av produktsortiment till franchisetagarna.
Resultat efter skatt hamnade på 1,5 miljarder euro - efter att ha betalt 301 miljoner euro i skatt, vilket enligt bolaget motsvarar 17 procents skattesats. Det är 45 miljoner euro högre än föregående år, då skattesatsen låg på 15 procent.
Läs också Ikea börjar få fart på e-handeln
Gå till toppen