Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Sila tandkräm, svälja svartjobbare.

Arlanda har säkerhetsproblem.Bild: Martina Holmberg / TT
De brister i säkerheten som avslöjats vid Arlanda flygplats är rent häpnadsväckande. Eller borde åtminstone vara det. En viss tillvänjning har trots allt skett de senaste åren, med allt schabbel som avslöjats, från Transportstyrelseskandalen och framåt.
Bilden av det välordnade, lite tråkiga men tryggt fungerande landet uppe i norr har fått sig en och annan törn.
För en månad sedan började polisen med stickprovskontroller av dem som har rätt att vistas inom det säkerhetsklassade området på flygplatsen, alltså innanför säkerhetskontrollerna. Det rör sig om merparten av de cirka 20 000 som jobbar på Arlanda.
Förra fredagen upptäcktes en rysk medborgare som var i Sverige på turistvisum och saknade arbetstillstånd, men som trots detta anställts som flygplansmekaniker. Härnäst hittade polisen en efterlyst sydamerikansk medborgare som ska utvisas ur landet, men som arbetade på en restaurang inne på en av terminalerna.
Anledningen till att polisen först nu börjat med stickprov är, enligt vad ett polisbefäl uppger för DN, att polisen tidigare ”litat på att övriga kontrollsystem kickat in”.
Men svenska kontrollsystem tycks numera ha en tendens att klicka, snarare än att kicka.
I januari i år upptäcktes att tre uzbekiska medborgare utan vare sig arbets- eller uppehållstillstånd anställts som städare och godkänts i säkerhetskontrollen och därigenom fått tillträde till polisens egna lokaler på Arlanda.
Det som hänt känns alltför välbekant. Drygt två och ett halvt år har gått sedan terrordådet på Drottninggatan i Stockholm i april 2017. Rakhmat Akilov, en då 39-årig uzbek som skulle utvisas och var efterlyst av polisen, kunde utan svårigheter stanna kvar i landet och mörda. Inte ens det tycks ha inneburit ett uppvaknande.
På fredagen träffades representanter för det statliga flygplatsbolaget Swedavia, Transportstyrelsen och polisen för att diskutera situationen.
Totalt finns omkring 600 olika arbetsgivare på Arlanda. Det är företagens skyldighet att kontrollera att deras anställda har arbets- och uppehållstillstånd. De ska också stå för den grundläggande säkerhetsprövningen, som omfattar lämplighetsbedömning och granskning av betyg och referenser. Därefter – och före anställning – ska varje enskild arbetsgivare lämna in en ansökan om registerkontroll till Transportstyrelsen, som i sin tur vänder sig till Säpo.
Som så ofta ser det bra ut på papperet.
De missar som nu avslöjats har förklarats med att en kontroll i Migrationsverkets Wilmaregister över arbets- och uppehållstillstånd inte ingått i rutinerna eftersom säkerhetsskyddslagen inte kräver det.
Men att tänka själv är trots allt inte förbjudet.
Sedan terrorattackerna den 11 september 2001 har flygresenärer fått vänja sig vid rigorösa, tidsödande och – emellanåt – för den personliga integriteten kränkande kontroller.
För den som fått sin tandkrämstub beslagtagen i säkerhetskontrollen framstår det som ett dåligt skämt att papperslösa kan få säkerhetsklassade jobb på våra flygplatser.
Gå till toppen