Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Marika Rasmusson: ”Det blir inte bättre skolresultat, inte ens om stora summor delas ut”

Om några veckor är terminen slut. Betygsdags alltså. Vad sägs om att belöna sina barn med en tusenlapp för varje A? Eller åtminstone 500 kronor för det högsta betyget? Jag var nyligen på kurs med en stor grupp pedagoger som jobbar på olika stadier runt om i landet. Det är vanligt med pengar för resultat, hävdade de. Till och med mycket vanligt. Föräldrar som betalar sina barn på detta vis kallar det belöningar. En av pedagogerna berättade om en förälder som under ett utvecklingssamtal lovade sitt barn en ny flott Iphone i utbyte mot minst fem A:n. Alla på min kurs tyckte illa vara. Kursledaren också, som hänvisade till vetenskapliga resultat: Pengar kan få oss att göra enkla saker som vi inte vill göra, men kan inte öka motivationen. Det blir inte bättre skolresultat, inte ens om stora summor delas ut. Däremot triggar det press, stress och det kan i sin tur få förödande konsekvenser.
Men om barnen själva ber om det? Säger att de ska anstränga sig mer varje lektion om det finns något monetärt att sträva mot. Ber snällt. Säger på ett milt men uppfordrande vis att alla föräldrar måste sträva mot att deras barn ska kämpa för höga betyg. “Alla andra får ju. Jättemånga får dessutom en femhundring för varje mål de kickar in under fotbollsmatcher. Eller 100 per handbollsmål. Det ni!”
Nej, inte heller då. Om vi säger okej till de barn som propsar på hur gör vi då om de har syskon som stretar och sliter utifrån sina förutsättningar men “bara” når C-betyg som högst? Ansträngning eller betyg, vad är mest värt och ska belönas? Och – vad gör vi med föräldern, detta är ett autentiskt exempel, som bestämde sig för att bötfälla sitt barn för varje E och F. Inte ens godkänt (E) dög alltså. Barnet ifråga skulle betala av från månadspengen. “Men”, meddelade denne förälder, “det är egentligen ingen fara, för mitt barn är så ambitiöst”.
Kursledaren, som skrivit flera böcker baserat på skolforskning, tar till orda igen: “Att ge pengar för att få bättre betyg ger barnet signaler om att skolan är tråkig eller irrelevant och att det enda som kan motivera till ansträngning är pengar.” Men vad kan då få någon att idogt kämpa med läxor och uppgifter? Jo, läs följande mening och begrunda den noga: Det som ger motivation är värdet av resultatet i kombination med sannolikheten att lyckas. Alltså: Om någon anstränger sig för att den har ett mål och känner att det nog kommer att funka - då!
Det, ni!
Gå till toppen