Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ökad vinst för Ikea

Ingka Group, som driver de flesta av världens Ikeavaruhus, gick med 26 miljarder kronor i vinst under 2019. Bolagets näthandel fördubblades jämfört med i fjol.

Juvencio Maeztu, finanschef och vice vd vid Ingka Group, fotad i köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm.Bild: Karin Wessl n/TT
Ingka Group driver cirka 90 procent av Ikeas varuhus. För verksamhetsåret som avslutades i augusti redovisar bolaget en vinst före skatt på 2,5 miljarder euro, motsvarande 26 miljarder kronor. Det kan jämföras med fjolårets 2,1 miljarder euro.
– Jag känner mig stolt över året. Vi presterar väl under förändring, för oss är båda delarna väldigt viktiga. Vi har haft tillväxt i samtliga delar – både online och i våra traditionella varuhus, säger finanschefen och vice vd:n Juvencio Maeztu till TT.
Samtidigt som detaljhandeln i stort genomgår utmaningar visar det gångna året styrkan i Ikeas koncept, menar han.
Tillväxten på nätet dubblerades jämfört med i fjol, och motsvarar nu 10 procent av den totala försäljningen. Under året lockade också de klassiska Ikeavaruhusen 839 miljoner kunder.
– Det är ett kvitto på att de fysiska butikerna spelar en viktig roll även i framtiden, säger Juvencio Maetzu.
Samtidigt minskade rörelseresultatet under verksamhetsåret, från fjolårets 2,2 miljarder euro till 2 miljarder euro. Det beror främst på lägre bruttovinst till följd av valutaeffekter vid köp av varor och tjänster och stora investeringar som gjorts, förklarar Maetzu.
– Det betyder att varorna blir dyrare att sälja för oss, och vanligtvis leder det till högre priser. Men vi är väldigt bestämda i att vi inte för över sådana kostnader till kund, därför har vi inte höjt priserna för våra kunder.
Bolaget tänker långsiktigt, inte i kvartal, enligt finanschefen. Under den närmsta framtiden ligger fokus på tre huvudområden.
– Vi utvecklar bolaget genom att växa, minska våra kostnader, och att vara cirkulära och klimatpositiva – allt på samma gång. Det är våra främsta mål.
Framför allt handlar det om att satsa på den digitala transformationsresan, fler storstadsnära koncept, utveckla cirkulära produkter och att göra hållbara investeringar.
Gällande det sistnämnda har redan en hel del skett. Sedan 2009 har bolaget investerat 2,5 miljarder euro i förnybar energi, och driver och äger över 500 vindturbiner och 700 000 solpaneler i 14 länder, och 200 000 hektar skog i fem länder.
På taket av Ikeas varuhus, kontorsbyggnader och mötesplatser finns också 900 000 solpanelmoduler.
Tidigare i höstas köpte bolaget en 80-procentig andel i sju rumänska vindkraftverk, en affär som uppgår till 136 miljoner euro.
– Klimatförändringen är på riktigt, och vi vill ta vårt ansvar. Hållbarhet är inte bara inbyggt i affärsmodellens dna, att investera hållbart ger också en högre avkastning till bolaget.
Målet är att generera lika mycket förnybar energi som de själva konsumerar. Redan nu kan Juvencio Maetzu meddela att målet kommer att nås till hundra procent under den första delen av 2020.
– Det betyder inte att vi är färdiga. Tvärtom kommer vi att fortsätta arbetet, säger han.
Fakta

Ingka Group

Den nederländska stiftelsen Stichting Ingka Foundation äger samtliga aktier i holdingbolaget Ingka Holding B.V., med säte i Leiden, som i sin tur är den störste franchisetagaren av Ikeakonceptet.

Ingka Group består av tre verksamhetsområden.

Ikea Retail som driver 367 Ikeavaruhus på 30 marknader. Det motsvarar omkring 90 procent av Ikeavaruhusen runtom i världen.

Ingka Centres, som är en köpcentrumkedja som äger 44 köpcenter i Norden, Ryssland och Kina. I Sverige är exempelvis Älmhults handelsplats, Avion i Umeå, Birsta City i Sundsvall och Erikslund Shopping i Västerås Ingka-ägda.

Ingka Investments, vars huvudsakliga uppgift är att skydda koncernens finansiella oberoende på lång sikt genom att investera i strategiska verksamheter utanför ren detaljhandel.

Källa: Ingka Group

Läs också Ikeas vinst växer inte – trots ökad försäljning
Gå till toppen