Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Med rätt sätt är det lätt som en plätt att få barnen att testa en ny rätt

Att få små barn att äta och testa ny mat är inte alltid lätt. Men på Pomona förskola fungerar det bra då kocken Victoria Bengtsson arbetar med måltidspedagogik.

Björn eller gris? Victoria Bengtsson är lite osäker på vad dagens nybakade bröd ska föreställa.Bild: Katarina Ekstrand
Pomona kök är helt nyrenoverat och förskolekocken Victoria Bengtsson berättar att de hade invigning i mitten av september.
– Vi klippte band och gjorde det lite extra festligt, berättar hon.
Här serverar Victoria Bengtsson frukost, lunch och mellanmål till uppemot 50 barn varje dag. Och det är ingen färglös och tråkig mat som serveras. Nej, här är det är färggranna tallrikar med mycket grönsaker – och festliga uppläggningar.
Arbetssättet kallas för måltidspedagogik. Det handlar om att man integrerar måltiden i den pedagogiska verksamheten, vilket betyder ett samarbete mellan pedagoger, kök och förskolebarnen.
– Det är verkligen jätteroligt att jobba med måltidspedagogik. Det bygger på att man skapar ett intresse för det som barnen känner igen, det vågar de också smaka på. Att få maten att bli något positivt och att göra det på ett sätt så att barnen vill äta och smaka.
På Pomona förskola serveras färggranna tallrikar med mycket grönsaker – och festliga uppläggningar.Bild: Katarina Ekstrand
Victoria Bengtsson berättar att man kan arbeta på många olika sätt men att hon bland annat jobbar med minikockarna, veckans grönsak och ingredienstallrikar.
– Minikockarna är att jag varje torsdag har med mig två barn i köket, säger hon och berättar att barnen har en höj- och sänkbar bänk där de kan stå och jobba.
– När de är här så går vi alltid igenom vad man får göra i köket och vad man inte får göra i köket – och var i köket man får vara. Vi är väldigt noga med att man tvättar händerna och att jag berättar hur viktigt det är med hygien och att de måste ha sina minikock-kläder på.
Veckans grönsak återkommer under veckan i olika konsistens och form, den kan vara kokt, stekt eller rå. Här arbetar Victoria Bengtsson med något som heter Sapere-metoden, det vill säga med de fem sinnena, där barnen får titta, lukta, smaka, känna och lyssna på råvaran låter när de tuggar på den.
Barnen tycker att det är jättespännande och efteråt får de ett provsmakningsprotokoll att fylla i. Då sitter Victoria Bengtsson tillsammans med hela gruppen och pratar om råvaran medan de fyller i.
– Det är inget tvång, vill de inte smaka så behöver de inte det. Men man vågar kanske lukta på den.
Ingredienstallrikar är något som är mycket uppskattat, både bland pedagogerna och barnen. Då brukar Victoria Bengtsson gå in på avdelningen när barnen sitter och äter och fråga vad de tror att maten innehåller.
– När de sedan ha fått tänka, smaka och känna efter så tar jag in en tallrik med alla ingredienser som jag har använt till just den maträtten de sitter och äter.
Förskolans kök är Krav-certifierad inom måltidsservice Ängelholm, vilket betyder att minst 25 procent ska vara ekologiska varor. Victoria Bengtsson berättar att hon tänker klimatsmart och blandar i mycket grönsaker i maten hon lagar. Till våren hoppas hon få i ordning så att de kan så och odla lite själva.
– Det behöver ju inte vara i någon större skala, men att man ändå får följa grönsaken från frö till färdig att äta.
Många förskolor och skolor jobbar med måltidspedagogik i dag, vissa lite mer andra lite mindre. Här på Pomona förskola har Victoria Bengtsson tagit till sig arbetssättet till 100 procent.
– Det är verkligen jätteroligt att gå till jobbet och få vara kreativ – och att göra barnen nyfikna på vad de egentligen äter. De är ju faktiskt vår nästa generations matlagare.
Gå till toppen