Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Zlatan – bättre på fotboll än på affärer?

Zlatan Ibrahimovic försöker bygga sitt affärsimperium för att kunna slå mynt av varumärket när fotbollskarriären är över. Han har investerat i bland annat energidrycker, kläder och spelbolag. Resultaten hittills är både succéer och floppar.

Zlatan Ibrahimovic när han invigde ett padelcenter i Årsta i Stockholm i mars förra året. ArkivbildBild: Sören Andersson/TT
Både SvD och DI har beskrivit Zlatan Ibrahimovics imperium, och de affärer han gjort genom åren. I intervjun med DI från 2016 berättar han att satsningarna väljs med hjärtat, inte i första hand för att tjäna pengar. Zlatan Ibrahimovic har så han klarar sig, försäkrade han.
– Jag väljer med hjärtat. Det jag tror på själv. Gärna svenska företag som vill ut i världen, sade han till DI.
Sedan dess har han fortsatt att investera, bland annat i bettingsajten Bethard, och nu i Hammarby fotboll. Men han har flera satsningar bakom sig, som gått mer eller mindre bra.
Här är några av Zlatans framtida födkrokar efter fotbollen:
Reklam
Varumärket Zlatan ägs av bolaget Unknown AB, som etablerades 2016. Zlatan har gjort reklam för en massa olika saker, bland annat Volvo-bilar. Reklamjobben har sedan i flera fall lett till att han gått in som ägare i bolagen, då han fått betalt i form av aktier. Det är via det som fotbollsspelaren har investerat i bolag som Bethard, spelutvecklaren Isbit games och spelplattformen Challengermode.
2014 lanserades Volvos modell XC70, med Zlatan bakom ratten som läste en variant på nationalsången: ”jag vill leva, jag vill dö i Sverige”. Enligt SvD fick Zlatan själv mellan 10 och 12 miljoner för kampanjen, där han också visade upp sig i Volvo-montern på bilsalongen i Paris.
Vitaminvatten
Dessutom gjorde han vid samma tid reklam för vitaminvatten. Betalningen för det jobbet blev en ägarandel i bolaget Vitamin Well, enligt SvD 35 miljoner kronor som kvittades mot en ägarandel i bolaget på 11,7 procent som genomfördes genom en nyemission.
Zlatans vitaminvattenäventyr blev inte så långt, men lönsamt. Enligt SvD ökade värdet på ägarandelen med 132 procent mellan 2014 och 2016, då Zlatan klev ur bolaget och sålde alla sina aktier.
Spelplattform och mobilspel
Zlatan gillar att spela själv, och har del i en spelplattform för e-sport, Challengermode AB. Enligt SvD äger han 7 procent sedan 2016.
Han har också lanserat ett eget mobilspel 2017, ”Zlatan Legends”. Bolaget bakom heter Isbit Games. Zlatan har fått betalt för att låna ut sitt namn, och växlat in betalningen mot en ägarandel i bolaget, enligt SvD. Bolaget lades ner sommaren 2019.
Bettingbolag
Zlatan har gått in i Maltabaserade bettingsajten Bethard under 2018, och är bolagets fjärde största ägare. Enligt nyhetssajten Breakit har Zlatan fått en ersättning för den reklam han gör för sajten på mellan 80 och 100 miljoner kronor, både i form av kontant betalning och i form av ägarandel i bolaget.
Men det finns både kritik och problem med satsningen. Zlatan har antytt att han vill tillbaka till det svenska landslaget, men det går inte då han äger ett spelbolag, enligt Fifas etiska regler. Zlatans spelbolag har dock hamnat i en knepig sits efter Zlatans intåg. Bolaget fortsatte först att erbjuda spel på Zlatans egna matcher då han spelade för LA Galaxy i Los Angeles, vilket dock stoppades i april 2018.
Kläder
2016 lanserade Zlatan ett eget klädmärke, A-Z. Han gick ihop med den norska Varnergruppen, som bland annat äger Dressman och Gant. Märket skulle vara exklusivt, och bara säljas via nätet. Men det gick inte så bra. Förlusten för 2016 var större än väntat, enligt SvD, och kläderna började därför säljas på Dressman.
Allt som Zlatan rör vid blir nämligen inte guld. Förra året lades Zlatan och den norska modekoncernen Varners satsning A-Z ner efter två år på marknaden. Förlusterna uppgick då till 210 miljoner kronor.
Parfym
Zlatan äger inte själv bolaget som står bakom hans parfym, som lanserades 2016. Bakom parfymbolaget står två entreprenörer från parfymkedjan Kicks, Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon som har två procent, och Axel Johnson-koncernen som äger 98 procent. Hur mycket Zlatan själv får för att låna ut sitt namn till parfymerna är inte känt, enligt SvD. Men försäljningen har gått så där. 2016 var omsättningen 36,5 miljoner kronor, och förlusten 4,1 miljoner kronor. Axel Johnson-koncernen fick gå in med pengar för att täcka upp, enligt SvD.
Padel
I mars förra året öppnade Zlatan ett eget Padelcenter i Årsta i Stockholm. Sporten är en slags mix mellan squash och tennis, och Zlatan spelar själv.
Zlatan pratar gärna och tar ogenerat tillfällena som ges, särskilt i media, att göra reklam för sina samarbeten. Men faktum är att han också har verksamheter som det inte talas så mycket om. Ibrahimovic har ett antal holdingbolag, bolag som äger aktier i andra bolag.
Unkown äger 70 procent i bolaget Downtheline AB som satsat på padel. Bolaget driver anläggningarna Padel Zenter Hedenstorp och Padel Zenter Årsta.
Ett annat bolag är Pestolla Holding AB som för ett antal år sedan köpte en kyrka på Östermalm i Stockholm för 43 miljoner. Och som Zlatan hade för avsikt att renovera och gör om till bostad. Två år efter det köpet köpte Zlatan som privatperson kyrkan för 110 miljoner. Styrelsen i Pestolla Holding AB utgörs av Zlatans mamma och halvbror.
Det senast bildade (juli 2019) bolaget är FC Zlatan AB, som ska verka inom sport - och underhållningsbranschen samt äga och förvalta värdepapper. Bolaget har säte i Malmö men adress i Stockholm.
Gå till toppen