Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ledare: Nummer på alla men ingen har koll.

Gränskontroll.Bild: Patrick Persson
Tåget från Köpenhamn rullar avstannande in mot Station Hyllie. En högtalarröst upplyser passagerarna att här väntar pass- och id-kontroll. Tåget står still. Minuterna går. Till sist uppenbarar sig en polis och en passkontrollant. Långsamt arbetar de sig igenom vagnen, passagerare för passagerare.
De tillfälliga gränskontrollerna mot Danmark har nu varit i kraft sedan november 2015. Så mycket för den tillfälligheten. Men syftet är gott, sägs det: att mota hot mot den allmänna ordningen och den inre säkerheten. Vem som helst ska inte hur som helst kunna ta sig in i Sverige.
Det är som om Öresundsförbindelsen vore den enda vägen in i landet. Som om en id-kontroll i Hyllie på det stora hela spelar roll.
Ta detta med samordningsnummer, som de flesta förmodligen aldrig hört talas om. Ett samordningsnummer är som ett personnummer för den som inte är folkbokförd i Sverige. Poängen – och problemet – är att bokstavligt talat vem som helst kan få det.
För närvarande finns över 870 000 samordningsnummer som olika svenska myndigheter, främst Skatteverket, utfärdat. Dessa samordningsnummer blir i många avseenden ett "Sesam, öppna dig" i det svenska samhället. Men det finns inget generellt krav på att den som ansöker om samordningsnummer måste styrka sin identitet. Enligt Dagens Nyheter gäller det omkring 45 procent av alla utfärdade samordningsnummer. Kanske är det rätt person bakom numret, kanske inte.
"Vi har ett parallellsamhälle som bara växer och vi har tappat kontrollen över vilka som är här", säger Marit Murphy Handelsberg vid gränspolisen till tidningen.
Ett sätt att få ett samordningsnummer är att från utlandet köpa en begagnad bil. När ägarbytet ska registreras faxar köparen en kopia av sina id-handlingar till Transportstyrelsen, som då utfärdar ett samordningsnummer. Utan att ha en aning om den som får numret är samma person som på de infaxade handlingarna.
Och som så mycket annat går svenska samordningsnummer att köpa på nätet. Där finns även manualer som visar hur samordningsnumren kan användas för att lura och utnyttja det svenska systemet.
Syftet med samordningsnumren är i första hand att få in skatt och då måste det råda ordning och reda. Effekten tycks i inte ringa omfattning ha blivit den motsatta. Oordning och oreda. Fusk och bedrägeri. Redan 2017 varnade Skatteverket att "en allvarlig konsekvens är att samordningsnumren används kopplat till svarta löner och utnyttjande av arbetskraft i beroendeställning".
Helt uppenbart kvarstår problemen och tycks om något ha ökat i omfattning.
Bilden av det välordnade, närmast för välordnade, lilla landet där myndigheterna arbetar effektivt, närmast för effektivt, har fått sina törnar de senaste åren.
Från skandalen med Transportstyrelsens it-upphandling 2016 där ansvariga medvetet bröt mot lagar till skydd för känsliga och hemliga uppgifter, till SCB:s arbetslöshetsstatistik som nyligen visade sig bygga på intervjufusk.
Symboliska gränskontroller tillåts sabotera tillväxten och integrationen i Öresundsregionen, samtidigt som bakdörren lämnats på vid gavel.
Gå till toppen