Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Killarna är inte lika mogna” — niondeklassare om kön och resultat

Tjejer och killar på Sandåkerskolan är i stort sett överens om varför resultaten skiljer. Men de varnar för fördomar.
– Vissa gånger har lärare redan bestämt sig för att killar och tjejer är olika, säger niondeklassaren Emma Olsson.

Niondeklassare på Sandåkerskolan: Måns V Härfstrand, Mohammed Khazaal, Alec Brandt Erlandsson, Melvin Supstiks, Anthony Martinez Diaz och Victor Petersson.Bild: Sven-Erik Svensson
Tjejer brukar få bättre skolresultat än killarna. Och som vi berättar i en annan artikel var det Sandåkerskolan i Häljarp som hade den största skillnaden i Landskrona, sett till niornas meritvärde i våras. Tjejerna har också en klart högre andel gymnasiebehöriga än killarna här.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen