Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Min mening: Inte mycket till busshjälp

Svaret om busstrafiken väcker ännu fler frågor.

Såg att ansvariga svarat att för de boende på och resande till och från Strandvägen gäller ”Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en lösning med anropsstyrd trafik för de passagerare som fått långt avstånd till närmsta busshållplats. Anropsstyrd trafik innebär att man beställer ett servicefordon senast 2 timmar innan en planerad resa. Servicefordonet kör passageraren från en avstängd busshållplats till närmsta busshållplats i bruk längs linjen. Anropsstyrd trafik erbjuds under begränsade delar av dagen.”
Då undrar jag vad betyder "begränsade delar av dagen"? Min gissning är att det är kontorstid och inga sena kvällar eller tidiga mornar. Och två timmar innan en planerad resa...så alltså inga oplanerade resor för att det blivit sent, man är trött, inte vetat när man är klar och behöver komma hem snabbt, har handlat så kassarna blivit tunga eller upptäcker när man ska hem att det börjat storma och ösregna. Man kan inte heller göra något spontant där busstransport hemifrån behövs.
Jag antar också att det inte gäller om man pendlar. Om jag vill ta första bussen från Holmgatan eller Humlegränden (ca 6.30) på morgonen kan jag ju inte gå upp klockan 4.30 och ringa efter ett servicefordon som kör mig från ”min hållplats” till en hållplats där bussen går och jag får byta till den. Och två timmar innan jag slutar jobbet får jag då ringa ett servicefordon som förhoppningsvis sen står på en busshållplats där bussen kommer att gå och ska köra mig en kilometer till "min busshållplats". Varje vardag!
Och vem bedömer att man fått långt avstånd till närmsta busshållplats? Det är kanske inte bara avståndet utan även min förmåga att ta mig fram som har betydelse.
Kan också se det orimliga framför mig, i att jag ringer ett servicefordon till t ex bussen som går kl 14.57 från Kapellvägen, min granne ringer och vill ha servicefordon till bussen kl 15.17 från Kapellvägen och sedan är det någon som också bor på Strandvägen som vill ha ett servicefordon till bussen som stannar på Kapellvägen kl 15.37. Det är ju inte hållbart.
Ni må ha diskuterat, men inte kommit fram till en bra lösning.
Kan inte bussen istället köra hållplats Kapellvägen på Larvigatan sedan runda hållplats Exercisgatan-Humlegränden-Holmgatan (norrgående flyttas en aningen söderut precis innan korsningen ) och sedan kört Kalendergatan förbi Exercisfältet och Västervångskolan för att sedan vända ner på Exercisgatan igen. Och där åter köra Larvigatan och koppla på den nya tillfälliga dragningen av linjen.
Det kräver såklart lite fler tillfälliga lösningar med staket, en tillfällig parallell gång/cykelbana och kanske några p-platser ryker, men det fångar ju in flera av de avstängda busshållplatserna. Och det är ju under två år, så då kan det vara värt att göra.
Maggan
Läs också Min mening: Ansvariga svarar om bussflytt
Gå till toppen