Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Sverige

Influerare – vår tids reklampelare

I stället för traditionell reklam är det numera influerare som hjälper företagen att få fart på julkommersen. Men hur stor påverkan har de egentligen på vår köpprocess?

Therese Lindgren är en av Sveriges största youtubers och influencers.

Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Annons

Influencer marketing, eller marknadsföring via influerare, växer i rekordfart. Enligt Institutet för reklam och marknadsföring, IRM, har annonsörers investeringar i influerare växt från 205 miljoner kronor 2014 till ca 800 miljoner 2018. I år ligger prognosen på 950 miljoner kronor.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs HD för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på hd.se och i vår nyhetsapp.
  • HDpasset med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy