Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Filter ska rena tvättvatten i Norra hamnen

Båttvätten skulle rengöra småbåtarna i Norra hamnen på ett miljövänligt sätt. Men den fungerade inte som avsett och är återlämnad. Tanken är att filter ska rena tvättvattnet framöver.

Båtägarna kan spola båtarna uppe på uppställningsplatsen i Norra hamnen när de tas upp efter säsongen. Vattnet leds via ett filtersystem till hamnbassängen.Bild: Lennart Kolmodin
Båtar i salt eller bräckt vatten får ofta påväxt av havstulpaner och andra organismer. De ger ökad friktion, vilket medför ökad bränsleförbrukning och därmed större utsläpp.
Att måla båtbotten med färg som djur och växter inte gillar och klarar är ett sätt att hålla dem borta. Men färgerna kan vara giftiga för den marina miljön.
Mekaniska båttvättar har blivit ett alternativ. Helsingborgs yacht club, som driver Norra hamnen genom ett dotterbolag, och Råå småbåtshamn satsade på sådana under 2017. De har varit en besvikelse och ledde till en tvist med leverantören. Båda hamnarna har agerat gemensamt i frågan.
Nu är tvisten historia.
– Vi har lämnat tillbaka borstvättarna till leverantören och återfått de pengar vi lade ner på installationen, så det hela har inte kostat oss så mycket förutom besväret, säger Christer Eriksson, ordförande i Helsingborg yacht club.
Nu provar klubben ett nytt system. De har installerat filter i de brunnar som finns i anslutning till uppställningsplatsen för båtarna i hamnen. Tanken är att systemet ska rena miljöfarliga ämnen som kan släppa från skrovet när båtägarna tar upp och spolar sina båtar. Vattnet leds sedan ut i hamnen. En komplikation är att även vatten från bilväg och parkeringsplatser hamnar i brunnarna.
– Men enligt preliminära mätningar klarar vi de krav som ställs.
Klubben har fått dispens för lösningen året ut och ska träffa miljöförvaltningen för att diskutera en förlängning när de definitiva provresultaten är framme.
Annika Molin är miljöinspektör och den som handlägger frågan för kommunens räkning.
– Om de klarar riktvärdena från Havs- och vattenmyndigheten kan de få fortsätta under ett par år till. Om inte får vi se hur de ska gå vidare, om de får tvätta båtarna någon annanstans, säger hon.
Det aktuella filtersystemet har generellt visat sig fungera bra när det gäller att fånga upp oljeämnen och tungmetaller.
– Men när det gäller båtbottentvätt är det viktig att filtren även kan ta hand om organiska ämnen som TBT och andra bekämpningsmedel, där är vi mer osäkra.
Tributyltenn, TBT, användes tidigare i bottenfärger för att förhindra tillväxt av alger och havstulpaner. Ämnet är förbjudet sedan årtionden tillbaka, men kan finnas kvar i gamla färglager på båtar.
Läs också Utdragen tvist om miljövänlig båttvätt i Norra hamnen och på Råå
Gå till toppen