Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nya lastbilsregler framförhandlade i EU

Efter långdragna förhandlingar är nu EU:s medlemsländer, EU-parlamentet och kommissionen slutgiltigt överens om nya regler för lastbilstrafiken.

Johan Danielsson, EU-parlamentsledamot. Arkivbild.Bild: Naina Helén Jåma/TT
– Det här är ett mycket stort genombrott. Lastbilschaufförer ska inte behöva sova i sina hytter. De som kör på svenska vägar ska omfattas av svenska villkor, säger statsminister Stefan Löfven (S) till reportrar vid EU-toppmötet.
Rickard Gregö, vd på Åkeriföretagen gläds också över gemensamma regler.
Han berättar att de länge drivit på för att få likadana regler för lastbilstrafiken i EU, så att kontrollerna underlättas och att konkurrensen blir rättvis. De nya reglerna behandlar vad som gäller då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider samt de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, berättar han.
– Förhoppningsvis blir det nu lättare att göra rätt, säger Rickard Gegö.
Tommy Wreeth, ordförande i Transportarbetarförbundet, är försiktigt positiv.
– Det som blivit känt är bra, men vi analyserar förslaget mer i detalj nu, säger han.
Kontroller, och hur det ska säkerställas att reglerna om svenska löner på svenska vägar efterlevs, är alltid problematiska, förklarar han.
– Men det här är ett steg i rätt riktning, säger Tommy Wreeth.
Johan Danielsson (S), svensk EU-parlamentariker som förhandlar för parlamentets samtliga socialdemokrater, är mycket nöjd med resultatet.
– Äntligen får vi nya regler på plats för ordning och reda på vägarna, så vi får bort den skitkonkurrens och det skitföretagande som brett ut sig på vägtransportsektorn, säger han.
Överenskommelsen ligger i linje med det som Socialdemokraterna drivit, enligt Danielsson.
– Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige, säger han, och tillägger:
– På det stora hela är det en jätteseger för oss.
Överenskommelsen måste nu bekräftas av medlemsländerna och hela Europaparlamentet, vilket väntas ske tidigt nästa år. Därefter ska alla länder implementera reglerna inom 18 månader.
De nya reglerna har stötts och blötts under lång tid och lett till bistra konflikter mellan ledamöter och medlemsländer. I väst och nord har det suckats över hur åkare och chaufförer från öst och syd tillåts konkurrera med låga löner och enklare villkor. Från andra sidan har det i stället hörts uppmaningar om en fri marknad.
Fakta

Regler om utländsk trafik

Det nya förslaget som förhandlats fram är resultatet av en långdragen process – förhandlingarna har pågått under tre år.

Förslaget avser regler för då lastbilschaufförer arbetar utomlands, kör- och vilotider och dessutom de omdebatterade tillfälliga inrikestransporterna, de så kallade cabotagereglerna. Nu ska samma regler gälla i hela EU.

Förslaget är ännu inte definitivt, först ska medlemsländerna och sedan parlamentet godkänna dem.

Källa: Europaparlamentet

Gå till toppen