Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Zoégas fikar efter tillväxt på kaféer

Det blåser upp till krig på den svenska kaffemarknaden där de två globala jättarna Nestlé och JDE slåss om positionen som nummer ett. Det senaste draget i kampen om kaffedrickarna är att få rättigheter till trendiga kafékedjors produkter.

I dagarna lanserar Nestlé kaffekedjan Starbucks olika kaffeprodukter i svenska butiker. Den schweiziska livsmedelsjätten äger sedan tidigare Zoégas och har sitt svenska huvudkontor i Helsingborg. I Sverige slåss bolaget framför allt om att vara marknadsledare med den holländska kaffekoncernen Jacobs Douwe Egberts (JDE) som i Sverige äger Gevalia. JDE har ett liknande upplägg fast med kafékedjan Espresso House olika produkter.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen