Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lifvs-butik fick ändra städrutiner

Söderåsens miljöförbund godkände inte den nya butikskedjans städ- och hygienrutin med ”ultrarent vatten” istället för rengöringsmedel. Det ledde till ändringar en dryg månad efter öppnandet.

Lifvs öppnade sin första obemannade butik i Skåne i Eket i oktober.Bild: Hanna Rahlén
Den obemannade butiken i Eket i Örkelljunga kommun är Lifvs Skåne AB:s första i regionen och redan vid årsskiftet följs den av ytterligare en i Åsljunga.
Men vid Söderåsens miljöförbunds första inspektion i oktober saknade den helt nya verksamheten ännu hygien- och städrutiner. Och när de till slut skickades in blev det diskussion om lämpligheten. Till slut fick butikskedjan ett föreläggande om att ändra dem.
Enligt beslutet hade Lifvs uppgett att man inte skulle använda något rengöringsmedel, utan istället ”ultrarent vatten”, som beskrivs som filtrerat vatten som avjoniserats. Motiveringen till det ovanliga valet var att det skulle vara mer miljövänligt än vanliga städmetoder.
Men Söderåsens miljöförbund ansåg inte att det var en godkänd metod, även fast de allra flesta livsmedel i butiken är förpackade.
– Det handlar om att man ska kunna hålla rent, oavsett om det är snöslask eller en förpackning som går sönder, säger Daniel Vernersson som är handläggare på Söderåsens miljöförbund.
Kravet var också att den butiksansvariga skulle ha tillgång till rinnande vatten med tvål och pappershanddukar för sin personliga hygien. Handsprit och handskar räckte inte.
Beslutet togs i mitten av november och redan efter några dagar hade företaget ändrat sig och skickat in nya rutiner för rengöring. Där ingår det bland annat städning av en speciell städfirma och att den butiksansvarige får tillgång till en lokal där denne kan tappa upp vatten.
– Nu har de presenterat en rimlig lösning, så nu är ärendet avslutat, säger Daniel Vernersson.
Varför behövde ni göra ett föreläggande?
– När vi inte är överens med verksamheten så måste vi fatta ett beslut som de kan överklaga. Innan dess så påpekar vi brister och har dialog, men det som de framförde tyckte vi inte var bra argument.
Lifvs VD Bea Garcia kommenterar via mejl: ”Söderåsens Miljöförbund är nöjda med hur Lifvs sköter städ och hygien i butikerna. Det finns inte kvar något föreläggande, de har fått sina svar.”
Gå till toppen