Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Gyllene fallskärm” för Boeing-vd

Dennis Muilenburg får lämna vd-posten i Boeing i vanära – men med en fallskärm som kan vara värd över en halv miljard kronor.

55-årige Dennis Muilenburg. Bilden är tagen vid ett kongressförhör i oktober.Bild: Jacquelyn Martin/AP/TT
Hur mycket Muilenburg får är ännu inte klart och avgörs av hur det hela hanteras arbetsrättsligt – ska det ses som en pensionering, en avgång eller ett avskedande? Men Muilenburg kan få rätt till paket om 30 plus 7 miljoner dollar, aktier värda över 20 miljoner och en pension som kan uppgå till över 11 miljoner dollar, rapporterar CNN.
Muilenburg, som tillträdde som vd 2015, blev av med jobbet efter två flygkrascher som kostade nästan 350 liv med de nya 737 Max-planen.
Flygjätten hade byggt och levererat uppemot 400 exemplar av storsatsningen 737 Max när de två katastrofala olyckorna, i oktober förra året och i mars i år, fick myndigheter över hela världen att dra in planens flygtillstånd. Boeing meddelade då att ”en förändring i ledarskapet var nödvändig för att återskapa förtroendet för företaget”.
Sedan dess har Boeing försökt övertyga den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA om att företaget uppdaterar och uppgraderar både sina rutiner och flygplanen, men myndigheten har inte satt något datum för när den kan komma att ge klartecken för planen igen.
Samtidigt har tillverkningen fram till häromveckan fortsatt i delstaten Washington, och Boeing har nu ytterligare 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras så länge flygstoppet råder.
Fiaskot ledde till att högste chefen Dennis Muilenburg i höstas fråntogs rollen som Boeings styrelseordförande, och i måndags även sparkades som vd.
Fakta

Krascherna som skakat Boeing

Boeings nya 737 Max-serie togs i drift 2017. Planet finns i flera varianter, Max 7, 8, 9, 10 och 200.

Den 29 oktober i fjol inträffade den första dödsolyckan med 737 Max 8. Ett Lion Air-plan i Indonesien kraschade bara minuter efter det att det lämnat marken. Alla 189 som befann sig ombord omkom.

Fyra månader senare – i mars 2019 – skedde ytterligare en olycka med 737 Max 8, i Etiopien. Även då omkom samtliga, 157 personer, varav fyra svenskar.

USA:s luftfartsmyndighet FAA utreder om uppdateringar innebär att planen kan tas i drift igen. Ett klartecken väntas nästa år.

Under tiden kostar stoppet oerhörda summor, både för Boeing och för flygbolag som köpt planen, exempelvis norska Norwegian.

Max-planen rapporteras kosta minst 100 miljoner dollar, uppemot 1 miljard kronor, styck.

Gå till toppen