Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Vem har gett Skånetrafiken mandat att fullständigt ignorera önskemål från så många resenärer?

Bild: Bengt Arvidson
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
Den 26 november skrev jag till Skånetrafiken angående ett aktuellt problem. Jag fick autosvar och ett ärendenummer. Efter ytterligare en vecka fick jag på nytt ett svar i vilket de upplyste mig om att ett svar var på gång; ”... vi arbetar för att återkomma till dig inom kort”, skrev man.
Jag återkopplade efter ytterligare en vecka och samma procedur upprepades; ”...vi arbetar för att återkomma till dig inom kort”. Den 27 december hade jag fortfarande inget svar.
Skånetrafiken vill gärna berätta om att man minsann varit på studiebesök i London och där hittat detta nya biljettsystem som bland annat innebär borttagande av kort med kopplad reskassa. ”Systemet fungerar väl i London och vi blir först i Norden...” har vi fått höra. Som om det skulle vara detsamma som ”resenärernas önskemål och ett bättre system”.
Man borde kanske åkt till Stockholm och sett hur väl deras motsvarighet till jojo-kortet fungerar. Ett kort kopplat till en reskassa utanför det personliga kontot, kopplat till ett personligt bankkonto, är väl så mycket säkrare. Det tycker man utanför London och Malmö.
Vem har gett Skånetrafiken mandat att fullständigt ignorera önskemål från så många resenärer när det gäller biljettsystemet i allmänhet och jojo-kortet i synnerhet? Vi ska betala men inte tycka. Bristen på svar på mail är kanske också något man lärt sig i London och som man vill vara först med i Norden?
Bengt Larsson

SVAR DIREKT:

Varje dag pratar vi med omkring cirka 10 000 kunder. Vi gör det på telefon och i personliga möten på våra kundcenter, men även via sociala medier, mail och i vår chatt.
Den som mailar oss har normalt sett svar inom 10 dagar. Sedan händer det ibland att det tar lite längre tid. Eftersom vi just nu har många frågor kring vårt nya biljettsystem tar det för närvarande längre tid att återkoppla till alla. Detta innebär inte att ditt ärende är mindre viktigt för oss och vi kommer att återkoppla till dig så att även du får svar på dina frågor.
I din insändare slår du huvudet på spiken när du lyfter frågan vad som är ”resenärernas önskemål och ett bättre system”. Varje dag reser hundratusentals skåningar med våra bussar och tåg. Hela 70 procent av våra pendlare och drygt hälften av samtliga kunder betalar idag med appen och antalet stiger stadigt. Med andra ord är många nöjda med vårt biljettsystem – samtidigt finns det andra som inte alls är lika glada. För att tillgodose samtliga kunders önskemål har vi tagit fram en rad olika sätt att betala för resan: Från pappersbiljett i automat, kundcenter eller ombud till betalning via app eller betalkort.
Vi är mycket medvetna om att det finns kunder som inte äger en smartphone. Men vi är faktiskt lite överraskade över antalet personer som inte vill betala med betalkort. I stort sett alla vuxna skåningar äger ett betalkort. Och betalkort är en beprövad och säker lösning. Du kan använda ditt betalkort för att lösa biljett på samma sätt som du har använt din reskassa. Du behöver inte fylla på, hålla reda på saldo eller vänta i kö till bussen för att någon annan ska fylla på – därför menar vi att betalkortet faktiskt är en smidigare lösning än den gamla reskassan. Med det sagt respekterar vi självklart våra kunders val och har därför även tagit fram ett nytt reskort som man kan koppla biljetter till.
Camilla Bunke försäljningschef på Skånetrafiken
Gå till toppen