Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Kultur

Carolina Söderholm: Hellre manskonst än menskonst?

”Menskonst” blev ett nyord 2019. Men varför upprör bilden på en påklädd kvinna med blod mellan benen? Carolina Söderholm skriver om den röda fläcken som ruckar en lång konsthistorisk tradition.

Av:
Carolina Söderholm
|
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Skridskoåkerskan sträcker obesvärat upp sitt ben och blottar en röd fläck i grenen. Med seriealbumet "Kunskapens frukt" (2014) gjorde Liv Strömquist inte bara en suverän bildningsinsats för det kvinnliga könet - hon blev också symbol för en provokativ konstriktning. Åtminstone om man ska tro Sverigedemokraterna.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.