Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Min mening: Var är hänsynen till de boende?

Bussdebatten om linje 5 fortsätter.

När kommun, Skånetrafiken och Nobina presenterade sin lösning med anropsstyrd trafik som ersättning för de avstängda hållplatserna (hållplats Holmgatan, Humlegränd, Exercisgatan och Kapellvägen) längs busslinje 5 i Landskrona svarade de att den var framtagen med hänsyn till; Den ska vara trafiksäker, den får inte förlänga byggtiden, den får inte riskera byggarbetarnas säkerhet, den måste kunna tillämpas vid liknande entreprenader av samma omfattning, busslinje 5 måste fungera tidsmässigt utifrån tillgängliga bussfordon. Men var är hänsynen till de som bor i området?
Jag undrar hur de kom fram till den anropsstyrda trafiken som en lösning? Vilka är målgruppen? Vem är tänkt att åka med anropsstyrd trafik (från avstängd hållplats till trafikerad hållplats) mot centrum mellan 10-14 och från centrum mellan 16-18 på vardagar?
När ny tidtabell ska läggas (som gäller från den 14 juni 2020) låt åtminstone stadsbuss 5 åter trafikera hållplats Kapellvägen (på Larvigatan) och Exercisgatan. Det är trafiksäkert, det förlänger inte byggtiden, det riskerar inte byggarbetarnas säkerhet, den kan tillämpas vid liknande entreprenader, och fungerar tidsmässigt. OCH det blir rimligare att ta sig till närmsta hållplats för boende i området! Ja för alla som vill åka kollektivt till och från den delen av staden.
MT
Gå till toppen