Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Christine Antaya: Därför känns konsten allt mer ohållbar

Christine Antaya lyssnar på två berömda New York-kritiker och frågar sig hur man botar ledan över tillståndet i konstvärlden.

Jerry Saltz, Roberta Smith och Mathias Ussing Seeberg, curator på Lousiana.Bild: Christine Antaya
Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
När två av konstkritikens superstjärnor, Jerry Saltz och Roberta Smith, gästade Louisiana i slutet av året var hörsalen fullsatt och stämningen hänförd. Smith hade auktoriteten man förväntar sig från någon som skrivit för New York Times i tre decennier och Saltz, som körde långtradare innan han blev konstkritiker i 40-årsåldern, var lika upprymd och vanvördig som sin Instagrampersona. Det gifta paret berättade att de ser cirka 25–30 utställningar i veckan och äter billig pizza på språng. Saltz skriver för New York Magazine och på deras webbplats kan man köpa t-tröjor med hans motto: ”Criticism never sleeps”. Konstlivet är för kort för att laga middag.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen