Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Uppmanar till kommersiellt tänk efter biotapp

Svensk film hade ett dåligt år på biograferna i fjol. Arkivbild.Bild: Helena Landstedt/TT
”Våga väga in kommersiella aspekter i den kreativa processen”. Den uppmaningen kommer från Per Fornstam, ordförande i Sveriges Biografägarförbund apropå svensk films rekordlåga besökssiffror på biograferna i fjol. Under 2019 tappade svensk film nästan en tredjedel av biobesöken jämfört med året före, enligt Sveriges Biografägarförbund. I ett pressmeddelande efterlyser Per Fornstam nu ”bra svenska filmer som lockar till biograferna.”
”En delförklaring till den kris som svensk film nu befinner sig i tror vi finns i att branschens erfarenhet och kunskap exkluderas. Vi tror också på att involvera publiken på ett tidigare stadium och våga väga in kommersiella aspekter i den kreativa processen. Där finns outnyttjade möjligheter att skapa kvalitativ film som ses på bio”, säger Fornstam.
Gå till toppen