Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Resultatet handlar om mer än affären – det handlar om förbrukat förtroende

Det har blivit svårt att lita på siffror som presenteras från kommunledningen. Vi har förstått att sifferuppgifterna friseras för att passa sitt syfte: lysande framtidsutsikter för Öresundskraft när man talar med en köpare, mycket dåliga och bekymmersamma när man talar till helsingborgarna. Det skriver Christel Kvant. Bilden är från slutdebatten på Radisson Blu 9/1.Bild: Britt-Mari Olsson
Detta är en insändare. Åsikterna är skribentens egna.
96,4. För evigt kommer den siffran att vara inpräntad i Helsingborgs historia och helsingborgarnas medvetande.
Att helsingborgarna så massivt ställde upp och tog avstånd från planerna på att sälja Öresundskraft handlar förvisso om att vi vill ha energiproduktionen i kommunal ägo. Men när uppslutningen kring detta är så massiv, så handlar det om mer än så. Maria Winberg Nordström tolkar det som att det handlar om att vi tackar nej till välfärd, att vi inte bryr oss om skola, äldrevård, förskolor och annan omsorg. Det är fel. Däremot handlar det också om ett stort och allmänt missnöje mot hur den demokratiska processen har hanterats.
Vård och omsorg av hög kvalitet vill säkert alla att vi ska ha. Däremot ifrågasätter man att pengar investeras i dyrbara, överdimensionerade skrytbyggen, som Arenan och Olympia. Satsningar som inte kan bära sina kostnader. Det är bara tack vare stort engagemang från medborgarna som ytterligare sådana felsatsningar kunnat stoppas. Landborgsgaraget är det värsta exemplet, men listan på stoppade felsatsningar kan göras lång vid det här laget. Nu står vi inför ännu en jättesatsning där miljonerna ska rulla – H22. Enligt tidigare uppgifter 250 miljoner - en siffra som inte nämns längre – nu verkar det vara 118 miljoner som gäller.
Det har blivit svårt att lita på siffror som presenteras från kommunledningen. Vi har förstått att sifferuppgifterna friseras för att passa sitt syfte: lysande framtidsutsikter för Öresundskraft när man talar med en köpare, mycket dåliga och bekymmersamma när man talar till helsingborgarna. ”Så gör man – det är som homestyling när man ska sälja sin lägenhet”, förklarade Peter Danielsson på mötet på Radisson Blu några dagar före folkomröstningen.
När Peter Danielsson nu talar om att vi nu inte har råd med välfärden i Helsingborg – bygger han det på siffror som ”homestylats” för att straffa oss för hur vi röstade, eller är det faktiska siffror?
En sak är i alla fall säker. Siffran 96,4 handlade om mer än Öresundskraft.
Den handlade om förbrukat förtroende.
Christel Kvant
Gå till toppen