Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tobias Lindberg: Lyft luren om tågen, ministern.

Tomas Eneroth.Bild: Thommy Tengborg/TT
Detta är en opinionstext från ledarredaktionen. HDs hållning är oberoende liberal.
Snabbare tåg kräver bredare lösningar. Även om S, MP, C och L har enats om att höghastighetsbanor ska byggas så är det i smalaste laget. Satsningen är för stor och viktig för att riskera att avbrytas vid framtida regerings- och konjunkturskiften.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inser det. Men utgångsläget var inte det bästa när regeringen på torsdagen höll inledande samtal med oppositionspartier om finansieringen av projektet. Förutom SD, som aldrig deltagit i samtalen, står nu även M och KD utanför förhandlingarna. De anser att de nya stambanorna inte verkar vara värda sitt beräknade pris på omkring 230 miljarder kronor.
Det är väldigt mycket pengar. Men har M och KD fullgott beslutsunderlag? Och vad har Eneroth egentligen gjort för att, om uttrycket tillåts, få med dem på tåget?
Visst har han öppnat för att lägga bygget utanför den nationella infrastrukturplanen, vilket borde innebära lånefinansiering. Men Europeiska investeringsbanken, EIB, som gett förmånliga krediter till liknande satsningar i andra EU-länder, har inte fått någon låneförfrågan från Sverige.
Än märkligare är att regeringen inte har bett om en utredning av samhällsnyttan med höghastighetståg. Sådana beräkningar gör EIB kostnadsfritt och enligt en mer omfattande analysmodell än i statens utredningar. Till exempel tas hänsyn till ekonomiska effekter av snabbare resor mellan olika regioner.
På en rak fråga i riksdagen i fjol om EIB:s analysmodell svarade Eneroth att regeringen inte har fått något erbjudande om att använda den. Men det behövs inte heller, förklarar EIB:s presstalesperson Tim Smit i Ekot. Om Sverige vill ha en analys är det bara att höra av sig.
Nog borde det beskedet få infrastrukturministern att snarast slå EIB en signal.
Grunden för bredare samsyn om snabbtåg är kanske bara ett telefonsamtal bort.
Gå till toppen